cena 79 zł. nuty.pl
| Karłowicz Mieczysław Pieśni op. 1,3,4 i bez opusu - partytura. Dzieła I
Pieśni op. 1,3,4 i bez opusu - partytura. Dzieła I
Songs Op. 1, 3, 4 and without opus number. Works I
Lieder Op. 1, 3, 4 und ohne Opuszahl. Werke I
Ilość stron: | 82 | Format: | 237 x 312 | Opracowanie na: | głos wokalny solowy i fortepian | Obsada: | Instrument (w nawiasie ilość materiałów wykonawczych) Partytura (1) Głos wokalny (0) Fortepian (0) | Rodzaj produktu: | nuty drukowane | Wersja językowa: | wstępu: polska, angielska, niemiecka tytułów utworów: polska, niemiecka słów utworów: polska, niemiecka | Dostępność | w magazynie, wysyłka natychmiastowa | Autorzy | Opracowanie akompaniamentu: Polony L. Autor wstępu: Tomaszewski Mieczysław | Kod produktu: | NPL084471 | Pieśni Mieczysława Karłowicza pojawiły się w dziejach pieśni polskiej jako zjawisko dosyć niezwykłe. W twórczości wybitnego symfonika jako jego utwory młodzieńcze stały się wprawdzie znaczącym, ale jedynie przedtaktem twórczości w pełni dojrzałej i mistrzowskiej. Niemal wszystkie powstały na przestrzeni jednego roku. Komponowane niejako na marginesie akademickiej nauki kompozycji, zdają się stanowić zapis uczuć i myśli dogłębnie osobistych, sejsmograficznie notujących bieżący stan ducha. Z dwudziestu dziewięciu o jakich wiemy, że zaistniały zachowały się dwadzieścia dwie; siedem niewydanych, niekiedy jedynie naszkicowanych, zginęło w czasie II wojny światowej. Gdy pominąć parę z tych, o charakterze odrębnym tworzą całość o spójności niezwyczajnej. Jak się po bliższych badaniach okazało, ową spójnością określonego charakteru naznaczona została cała twórczość Karłowicza. Poematy symfoniczne autora Odwiecznych pieśni rozgrywają się bowiem w tej samej co pieśni przestrzeni idei i sensów; zostały naznaczone analogicznymi kategoriami ekspresji. A jest to przestrzeń, którą naczelny biograf kompozytora Adolf Chybiński określił jako tętniącą tragedią i bezbrzeżnym smutkiem, rezygnacją i tęsknotą za innym światem''. Pod względem stylu wypowiedzi pieśni Mieczysława Karłowicza jakkolwiek głęboko zakorzenione w stylu późnoromantycznym bywają określane jako twórczość stojąca u progu fazy modernizmu. Zdzisław Jachimecki pisał o nich w 1930 r.: Pełna ciepła nuta liryczna w wielu spośród nich, szczerość inspiracji, objawiająca się w bardzo naturalnie wysnutych melodiach, niewyszukane formy akompaniamentu, trafnie jednak dostosowanego do nastroju danej poezji i organicznie łączącego się ze śpiewem, poprawność deklamacji i konstrukcji utworów wyrobiły pieśniom Karłowicza zasłużoną popularność w kołach śpiewactwa polskiego.
(fragm. wstępu autorstwa M. Tomaszewskiego)
Lista utworów: Z nową wiosną (Karłowicz Mieczysław) Zasmuceni op. 1 nr 1 (Karłowicz Mieczysław) Czasem, gdy długo na pół sennie marzę (Karłowicz Mieczysław) Z erotyków (I zamiast słońc i gwiazd) op. 3 nr 2 (Karłowicz Mieczysław) Skąd pierwsze gwiazdy op. 1 nr 2 (Karłowicz Mieczysław) Na śniegu op. 1 nr 3 (Karłowicz Mieczysław) Zawód op. 1 nr 14 (Karłowicz Mieczysław) Na spokojnem, ciemnem morzu op. 3 nr 4 (Karłowicz Mieczysław) Idzie na pola op. 3 nr 3 (Karłowicz Mieczysław) Rdzawe liście strzasa z drzew (Karłowicz Mieczysław) Po szerokiem, po szerokiem morzu op. 3 nr 9 (Karłowicz Mieczysław) W wieczorną ciszę op. 3 nr 8 (Karłowicz Mieczysław) Pamiętam ciche, jasne, złote dnie op. 1 nr 5 (Karłowicz Mieczysław) Smutną jest dusza moja op. 1 nr 6 (Karłowicz Mieczysław) Śpi w blaskach nocy (Im Mondeglaze) op. 3 nr 5 (Karłowicz Mieczysław) Przed nocą wieczną op. 3 nr 6 (Karłowicz Mieczysław) Nie płacz nade mną op. 3 nr 7 (Karłowicz Mieczysław) Zaczarowana królewna op. 3 nr 10 (Karłowicz Mieczysław) Mów do mnie jeszcze op. 3 nr 1 (Karłowicz Mieczysław) Najpiękniejsze piosenki (Meine schönsten Lieder) (Karłowicz Mieczysław) Pod jaworem (Underm Ahorn) (Karłowicz Mieczysław) Na Anioł Pański (Karłowicz Mieczysław)
|