Elementarne zasady improwizacji jazzowej na gitarze z. 1
Ze wstępu:
Improwizacja jest jedną z najtrudniejszych elementów muzyki, którą najczęściej łączymy z jazzem. Nauka podstaw improwizacji powinna być solidnie przeprowadzona, gdyż od tego zależy nasze przygotowanie do dalszej aktywności na polu muzyki rozrywkowej. Zaproponowana przeze mnie systematyka oparta jest na ogólnoprzyjętych zasadach improwizacji jazzowej, stosowanych na całym świecie. Skierowana jest ona przede wszystkim do gitarzystów, ale mogą z niej skorzystać także osoby grające na skrzypcach, fortepianie czy wibrafonie. Całość merytoryczną oparłem o klasyczną harmonię jazzową stosowaną w takich nurtach muzyki jazzowej jak: blues, swing, bebop, mainstream. Wymienione style stanowią swoisty fundament, rzutujący na późniejsze kierunki w muzyce rozrywkowej: (pop, soul, groove, funky, itp.). Poznanie podstaw w ogólnym rozumieniu muzyki rozrywkowej pozwoli nam na świadome poruszanie się w różnych obszarach muzyki. Jest wielu gitarzystów wywodzących się z klasycznego jazzu, do których nawiązuję w tej pracy. Są nimi: Charlie Chrystian, Joe Pass, Wes Montgomery, Jim Hall, George Benson, Pat Metheny.
O autorze:
Przemysław Strączek (1976) - gitarzysta jazzowy, kompozytor, aranżer, pedagog, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, laureat Mistrzowskiego Konkursu Gitarzystów Jazzowych im. Marka Blizińskiego w Warszawie, finalista ogólnoświatowego konkursu solistycznego Thailand International Jazz Conference Solo Competition organizowanego przez College of Music, Mahidol University of Salaya, do którego został zakwalifikowany jako jedyny Europejczyk. W 2011 roku otrzymał honorową odznakę "Zasłużony dla Kultury Polskiej" przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego. Koncertował w wielu ośrodkach społeczno-kulturalnych i na festiwalach jazzowych m.in. w Warszawie, Krakowie, Pradze, Ujściu nad Łabą, Madrycie, Londynie, Nowym Jorku i Bangkoku.
Spis treści:
I. Wstęp
II. Analiza harmoniczna
Akord
Skala
Harmonizacja skali
Rodzaje akordów
III. Akordy majorowe
Przykłady melodyczne w oparciu o akord F7+
Przykłady melodyczne w oparciu o akord F7+ z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę jońską i lidyjską w akordzie F7+
Pozycja I przewrotu na strunach 1-4 i III przewrotu na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord F7+
Przykłady melodyczne w oparciu o akord F7+ z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę jońską i lidyjską w akordzie F7+
Pozycja II przewrotu na strunach 1-4 i układu podstawowego na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord C7+
Przykłady melodyczne w oparciu o akord C7+ z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę jońską i lidyjską
Pozycja III przewrotu na strunach 1-4 i I przewrotu na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord C7+
Przykłady melodyczne w oparciu o akord C7+ z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę jońską i lidyjską
IV. Wizualizacja
V. Akordy minorowe
Pozycja układu podstawowego na strunach 1-4 i II przewrotu na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord Gm7
Przykłady melodyczne w oparciu o akord Gm7 z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę dorycką i eolską
Pozycja I przewrotu na strunach 1-4 i III przewrotu na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord Gm7
Przykłady melodyczne w oparciu o akord Gm7 z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę dorycką i eolską w akordzie Gm7
Pozycja II przewrotu na strunach 1-4 i układu podstawowego na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord Dm7
Przykłady melodyczne w oparciu o akord Dm7 z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę dorycką i eolską w akordzie Dm7
Pozycja III przewrotu na strunach 1-4 i I przewrotu na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord Dm7
Przykłady melodyczne w oparciu o akord Dm7 z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę dorycką i eolską w akordzie Dm7
VI. Akordy dominantowe
Pozycja układu podstawowego na strunach 1-4 i II przewrotu na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord F7
Przykłady melodyczne w oparciu o akord F7 z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę miksolidyjską i lidyjską dominantową w akordzie F7
Pozycja I przewrotu na strunach 1-4 i III przewrotu na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord F7
Przykłady melodyczne w oparciu o akord F7 z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę miksolidyjską i lidyjską dominantową w akordzie F7
Pozycja II przewrotu na strunach 1-4 i układu podstawowego na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord C7
Przykłady melodyczne w oparciu o akord C7 z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę miksolidyjską i lidyjską dominantową w akordzie C7
Pozycja III przewrotu na strunach 1-4 i I przewrotu na strunach 2-5
Przykłady melodyczne w oparciu o akord C7
Przykłady melodyczne w oparciu o akord C7 z dodaniem nony
Przykłady melodyczne w oparciu o skalę miksolidyjską i lidyjską dominantową w akordzie C7
Podsumowanie