cena 28,45 zł.
nuty.pl
|
Muzykolog wobec dzieła muzycznego
Ilość stron: | 491 |
Format: | 173 x 244 |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Kod produktu: | NPL059871 |
Prace zgromadzone w niniejszej księdze jubileuszowej, których autorzy prezentują różnorodne humanistyczne, historyczno-muzyczne postawy badawcze muzykologów wobec dzieła muzycznego ujmowanego w perspektywie źródłowej, biograficznej, analityczno-teoretycznej, techniczno-stylistycznej, teoretyczno-estetycznej i kulturowej niech będą darem serca i umysłu dla Wielce Szacownej Jubilatki, Drogiej Doktor Elżbiety Dziębowskiej. [Fragment wstępu książki] Artykuły zgromadzone w księdze jubileuszowej ujęte są się w pięć działów: (1) Źródła i dokumenty, (2) Kompozytor - biografia, osobowość i droga twórcza, (3) Styl i technika kompozytorska, (4) Recepcja, (5) Teoria, estetyka i metodologia. Publikację uzupełnia biogram Elżbiety Dziębowskiej, bibliografia jej prac oraz indeks prac magisterskich napisanych pod kierunkiem Jubilatki.
Spis treści: Tabula gratulatoria Małgorzata Woźna-Stankiewicz Doktor Elżbieta Dziębowska Bibliografia prac Doktor Elżbiety Dziębowskiej oprac. Lilianna Kulig Prace magisterskie napisane pod kierunkiem Doktor Elżbiety Dziębowskiej w Katedrze Historii i Teorii Muzyki UJ ŹRÓDŁA I DOKUMENTY Katarzyna Morawska Rękopis 3910 z Biblioteki Czartoryskich w Krakowie jako źródło do teorii muzyki w Polsce z XVXVI wieku Piotr Poźniak Jan Dziki, lutenista gdański Barbara Chmara-Żaczkiewicz Niektóre źródła wiedeń skie do biografii Jana Baptysty Kleczyńskiego Zofia Chechliń ska Kultura muzyczna Warszawy a kształtowanie się indywidualności kompozytorskiej Chopina Małgorzata Perkowska-Waszek O jeń cach Kozielska i Starobielska w korespondencji ze zbiorów Ośrodka Paderewskiego Mariusz Kulczykowski Studenci muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1911/19121950/1951 KOMPOZYTOR BIOGRAFIA, OSOBOWOŚĆ I DROGA TWÓRCZA Barbara Krzemień -Kołpanowicz Rola Emanuela Aloisa Förstera w edukacji muzycznej Ludwiga van Beethovena Andrzej Sitarz Feliks Janiewicz a festiwale muzyczne w Edynburgu w pierwszej połowie XIX wieku Danuta Idaszak Muzyczna działalnośĆ Seweryna Kortowicza w XIXwiecznym Gnieźnie Renata Suchowiejko Metoda nauczania Césara Francka Maria Manturzewska Osobowościowe i środowiskowo-biograficzneuwarunkowania i przeszkody rozwoju artystyczno-zawodowego i działalności twórczej Mieczysława Karłowicza Jerzy Stankiewicz Konstanty Regamey nie utracona polskość Alicja Helman Ekscentryczne biografie Kena Russella STYL I TECHNIKA KOMPOZYTORSKA Zofia Dobrzań ska-Fabiań ska V księga madrygałów Claudia Monteverdiego. Przełom stylistyczny i kontynuacja tradycji renesansowych Maciej Negrey Franciszek Mirecki Symfonia c-moll (1855). Zagadnienie realizacji formy sonatowej w 1. części cyklu Teresa Malecka Muzyczne obrazy wolności w operach Rimskiego-Korsakowa Zofia Helman Zasada cykliczności w Pięciu poematach Charlesa Baudelairea Klaudiusza Debussyego Danuta Jasiń ska Z zagadnień neoklasycyzmu w muzyce Jadwiga Paja-Stach O stylu muzycznym Willema Pijpera (18941947) Małgorzata Woźna-Stankiewicz Messiaenowska technika permutacji rytmicznych Joanna Miklaszewska The Cave Stevea Reicha i Beryl Korot opera czy dokument muzyczny? RECEPCJA Jerzy Morawski Sursum corda prezentacja jednego motywu Mieczysław Tomaszewski Szekspirowski wątek o kochankach z Werony w interpretacjach romantycznych Irena Poniatowska Z problemów recepcji Schuberta w Polsce do początku XX wieku Marek Brzeźniak Wykonawcy lwowskiej Aidy Tadeusz Przybylski Z dziejów wykonań muzyki Mieczysława Karłowicza w Krakowie w I połowie XX wieku Bożena Weber Stanisław i Anna Oświecimowie czyli polski mit niezwykłej miłości Stanisław Będkowski Technika dodekafoniczna w polskim piśmiennictwie muzycznym do roku 1939 TEORIA, ESTETYKA I METODOLOGIA Anna Czekanowska Akt wykonania muzycznego a tożsamość etniczna Zygmunt M. Szweykowski Salmi concertati Gieronimo Giacobbiego w świetle przedmowy autora. Z problemów włoskiej praktyki wykonawczej Alicja Jarzębska Dzieło muzyczne jako jedność w wielości: koncepcje filozoficzno-teoretyczne a badania psychologii poznawczej Michał Bristiger Dziewiętnastowieczne aspekty myśli muzycznej Antona Weberna i Edgara Varesea Krzysztof Meyer Czy droga okazała się ślepym zaułkiem? Bohdan Pociej Czysta struktura a mowa dźwięków uwagi na temat pewnej rewolucji w estetyce muzycznej dzisiaj
|