cena 20,95 zł.
nuty.pl
|
Chomiński Józef, Wilkowska - Chomińska Krystyna
Historia muzyki cz. 1
Ilość stron: | 344 |
Format: | 167 x 240 |
Wersja językowa: | polska |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Kod produktu: | NPL001557 |
"Historia muzyki" autorstwa pary wybitnych polskich muzykologów, prof. dr Józefa Chomińskiego i dr Krystyny Wilkowskiej - Chomińskiej to podręcznik przedstawiający rozwój muzyki od jej prapoczątków po czasy dzisiejsze ( tom I do XVIII w. ), widziany głównie jako ewolucja form muzycznych i technik kompozytorskich, przemian kulturowych.
Spis treści: Od autorów Wiedza o przeszłości Starożytność Archeologia i muzykologia Mezopotamia Znaczenie cywilizacji sumeryjskiej Organizacja życia muzycznego, kultury religijne, formy muzyczne Badania instrumentologiczne a procesy historyczne Teoria, szkolenie zawodowe, hipotezy 35 Egipt Trwałość kultury Muzyka poprzez główne okresy historyczne Obrzędy i święta Rola śpiewu, muzyki instrumentalnej i tańca System dźwiękowy, początki cheironomii Grecja Znaczenie muzyki starogreckiej Okres pierwotny, mityczny, bohaterski Okres archaiczny Liryka Okres klasyczny Tragedia attycka Nauka o etosie Pitagoras Platon i Arystoteles Hellenizm i czasy późniejsze Teoria Notacja Zróżnicowanie gatunków i zastosowanie instrumentów Rzym Tradycje i poglądy Gatunki pieśni rodzimych Ludi scenici Wzory helleńskie Izrael Biblia jako źródło historyczne. Organizacyjna rola Dawida i jego nastepców Synagoga jako ośrodek kultu religijnego. Jego formy Alleluja i hymny Przekazy psalmów, ich właściwości melodyczne i formalne Chrześcijański antyk Śpiew synagogalny a kościół pierwotny Ideologia hellenistyczna wśród chrzescijan Rozwój śpiewu kościelnego w liturgii wschodniej i zachodniej Średniowiecze Nowa koncepcja nauki i sztuki Rozwój chorału rzymskiego Zachwianie jedności świata chrześcijańskiego Bizancjum Późne badania. Panegiryczny charakter twórczości. Organizacja życia muzycznego Księgi liturgiczne Troparia Poezja hymniczna Notacja Nowe inicjatywy w okresie Karolingów Tropy Sekwencje Officja rymowane Dramat liturgiczny Istota gatunku Geneza Typy dramatu Teoria muzyki Znaczenie Karola Wielkiego. Alcuin. Boecjusz Aurelian de Reomensis, Odo z St. Maur. Hucbald - Tetrachordalna struktura systemu Notacje muzyczne Pismo literowe Pismo neumatyczne Solmizacja i diastematyka Muzyka świecka. Trubadurzy i trywerzy Rozwój chorału, sekwencji i pieśni religijnej w Polsce Początki wielogłosowości Szkoła St. Martial Zasięg oddziaływania Organum purum i diaphonia basilica Discantus Santiago de Compostella Muzyka w okresie gotyku Dylematy metodologiczne Szkoła Notre - Dame Cechy podstawowe stylu. Elementy rozwiniętego organum Clausulae. Wymiana głosów, imitacje Strukturowanie tenoru. Hoquetus. Zapowiedź motetu Conduktus Ars antiqua Pochodzenie nazwy nowego okresu. Zmiana notacji, przeobrażenia formalne, powstanie motetu Charakter głosów, formowanie tenoru Powstanie rytmiki menzuralnej Zróżnicowanie formy motetowej Przemiany tonalne Hiszpania. Cantigas Rozwój form poetyckich Na przełomie epok Formy konduktowe. Rondellus Kanon angielski Roman de Fauvel Najdawniejsze zabytki muzyki wielogłosowej w Polsce Ars nova Świadomość przełomu Reforma teorii menzuralnej, Cechy zewnetrzne kodeksów Motet izorytmiczny Contrapunktus Zmierzch toni ecclesiastici Liryka francuska Ballada Rondo Virelai Chace Muzyka religijna Udział instrumentów Włoskie trecento Tradycje Przedstawiciele i formy Stosunek do muzyki francuskiej Madrygał Caccia Wzmożenie wpływów francuskich. Msze i motety Muzyka angielska Okres burgundzki Między średniowieczem a renesansem Selekcja i synteza w liryce wokalnej Fauzbourdon Powstanie układu CATB Muzyka angielska Modyfikacja konduktu. Odrodzenie modalizmu. Dunstable Zmiana tenoru i kontratenoru Rozwój kanonu Cykl mszalny Wkład Polski do rozwoju muzyki wielogłosowej w I poł. XV w. Muzyka instrumentalna Instrumentarium Kodeks z Faenzy Fundamentum organisandi Kontrapunkt i gra organowa Opracowania organowe Pracambula Renesans Zakres pojęcia, granice chronologiczne, ośrodki syle, gatunki, formy Nowe podstawy teoretyczne muzyki wielogłosowej Kryzys solmizacji Upadek stroju pitagorejskiego Powstanie nowożytnego kontrapunktu Wielkie inicjatywy w warunkach hegemonii muzyki Franko - Flamandzkiej Przezwyciężenie pozostałości średniowiecza i tworzenie podstaw nowych zasad technicznych i formalnych Johannes Ockeghem Działalność Twórczość Msze Motety i kanony Pieśni Pozostałości średniowiecza Problemy modalizmu, menzuralizmu, harmonii i formy Kompozytorzy współcześni Ockeghemowi Rozszerzające się horyzonty artystycznego poznania Jacob Obrecht Niespokojne życie Obfita twórczość i kłopoty źródłoznawcze Wzbogacenie formy mszy Perpektywy rozwoju mszy parodiowanej Zróżnicowanie głosowe motetu oraz wzbogacenie językowe pieśni Przeobrażenia modalne a fikcyjne interpretacje harmoniki Polifonia i estetyka. Zapowiedź zmian formalnych Eklektyzm czy wielorakość iniciatyw Henryk Isaak Niderlandczyk Kariera Konglomerat kierunków i stylów Obiektywny obraz twórczości Sytuacja w polskiej muzyce w II poł. XV w. Nowa droga rozwoju w kierunku mistrzostwa kompozytorskiego Josquin de Prés Miejsce i znaczenie w procesie historycznym Działalność Twórczość Udoskonalenie techniki i formy Etapy rozwoju stylu indywidualnego Msze Motety Pieśń. Rozkład form średniowiecznych Kompozytorzy współcześni Josquinowi Polifonia franko - flamandzka I poł. XVI w. Rozbudowa systemu dźwiękowego i modalnego Powiekszenie skali dźwiękowej, diminucje i transpozycje Dodekachordon Przenikanie sie modi Ograniczenie modi Gombert i Willaert Integracja linearna formy przeimitowanej Apogeum stylu niderlandzkiego Kierunki rodzime Italia Pieśń i jej formy Teksty Budowa Madrygał Krzyżówka włosko - francuska z flamandzkim motetem Nomenklatura i teksty. Forma pierwotna Zmiana społecznego charakteru madrygału i jego formy Francja Chanson Rodzaje pieśni Pieśń onomatopeiczna Kierunek franko - flamandzki Hiszpania Powstanie oryginalnej pieśni z towarzyszeniem instrumentalnym Rodzaje piesni. Stosunek muzyki do tekstu Faktura. Zmiana funkcji środków polifonicznych Villancico Sonet Niemcy Polska Muzyka instrumentalna Przebudowa instrumentarium, zmiana stroju, poszukiwanie brzmienia eufonicznego Traktaty i tabulatury na instrumenty klawiszowe Muzyka lutniowa Teoria gry instrumentalnej Repertuar muzyki instrumentalnej Tańce Ricercar i inne formy Wielka synteza ( 1550 -1600 ) Przesunięcie inicjatywy artystycznej z północy na południe Nowy stosunek do dorobku poprzedniego okresu Charakterystyka nowego okresu Teoria jako sublimacja syntezy Szkoła rzymska. Styl kościelny. Sobór trydencki Pierluigi da Palestrina Kapela papieska jako ośrodek artystyczny Reformy Epizody z życia Palestriny Chorał i twórczość mszalna Missarum liber primus Legenda Deklamacja tekstu Motety i madrygały Współcześni i następcy Palestriny Synteza stylów narodowych Orlando di Lasso Zainteresowanie muzyką rozrywkową Realizacja renesansowej koncepcji Vicentina Nawiazanie do tradycji niderlandzkich i weneckich Msze, magnifikaty, utwory humorystyczne i ilustracyjne Utwory włoskie, francuskie i niemieckie Rozpowszecnianie sie twórczości Lassa. Tendencje integrujące w gatunkach Współcześni kompozytorzy niderlandzcy Perspektywy rozwoju Plejada Académie de poésie et de musique Air de cour Późny madrygał. Marenzio, Monteverdi Elementy retoryki muzycznej Madrygał koncertujący i dramatyczny Szkoła wenecka Polichóralność. Technika koncertująca. Rozwój muzyki instrumentalnej. Toccata. Ricercar - fuga. Canzona - sonata. Udział muzyki angielskiej Muzyka polska Barok Granice chronologiczne. Nomenklatura. Estetyka. Przemiany tonalne i technika kompozytorska. Dobór gatunków. Periodyzacja rozwoju Wczesny barok 1600 ( 1580 ) - 1630 ( 1640 ) Węzłowa problematyka rozwoju Renesansowy dramat muzyczny Geneza i rodzaje Nowe potrzeby wyrazowe Sacra rappresentazione Przedstawienia pastoralne, intermedia, feste musicali Dramat alegoryczny Problematyka gatunku Forma i jej elementy Mitologiczny dramat pastoralny Peri i Caccini Orfeo - Monteverdiego Partie aryjne i recutatywne, aria concertowa Chóry i balety Końcowy etap rozwoju renesansowego dramatu muzycznego. Przejawy inscenizacji barokowej Rzym. Monumentalizm. Architektura i wielochórowość Komedia muzyczna Muzyka dramatyczna w Polsce Liryka z basso continuo. Kantata, duet kameralny Nuove Musiche Madrygały i arie Kontynuatorzy Duet kameralny Rozpowszechnienie form koncertujących Tradycje i zmiana faktury. Viadana Koncert wokalny w Niemczech Styl monumentalny Cantus firmus. Stała i zmienna obsada Układ triowy Styl koncertujacy w Polsce Oratorium Muzyka instrumentalna Żródła muzyki instrumentalnej Canzon per sonar Sonata solowa i triowa Muzyka na instrumenty klawiszowe. Ricercar, fantazja, wariacja Muzyka lutniowa Dojrzały barok II ( 1640 - 1720 ) Cechy zasadnicze Opera wenecka Teatry publiczne. Organizacja przedstawień Przedstawiciele i ich twórczość Właściwości formalne Dobór tematów Środki koncertujące i rodzaje arii Promieniowanie opery weneckiej Wenecja jako główny europejski ośrodek operowy. Kontynuatorzy Szkoła neapolitańska Wpływy opery weneckiej i skromne początki twórczości rodzimej Aria z basso continuo i z towarzyszeniem orkiestry jako wykładnik rozwoju Dramma per musica A. Scarlattiego. Przejęcie i uporządkowanie dziedzictwa artystycznego Zróżnicowanie arii Sinfonia. Dobór środków instrumentalnych Opera francuska Wzory włoskie i narodowe ambicje Pierwsze próby Lully. Organizacja zespołów instrumentalnych. Rola muzyki tanecznej oraz dramatów Corneille'a i Racine'a Tragédie en musique Elementy operowe Recytatywy, ariosa i arie Partie instrumentalne Scenografia Opera w Hiszpanii, Anglii, Niemczech, Polsce Analogie rozwoju Zarzuela Masques Opery Purcella Opera balladowa Niemieckie próbu operowe. Singspiel Kusser i Keiser, wpływ włoski i francuski Sytuacja w Polsce Kantata, duet kameralny, koncert religijny Forma pierwotna Znaczenie recytatywu i arii Układ cykliczny Przezwyciężnie filarowego basso continuo Kantata zespołowa Oratorium Oratorium kantatowe Oratorium łacińskie Carissimiego Dyspozycja partii solowych i chólalnych. Wariacja ostinatowa i melodyczna Retoryka muzyczna Perfetto melodrama spirituale i inne rodzaje oratorium Muzyka instrumentalna Suita Stabilizacja cyklu Francja Wiedeń Sonata Rozpowszechnienie gatunku Inicjatorzy nowego kierunku Wykształcona forma sonaty. Corelli Warianty układów cyklicznych Technika fugowana Struktura basso continuo Rola homofonii i wariacji Znaczenie sonaty skrzypcowej Sonata klawesynowa Koncert Koncert pierwotny Rodzaje koncertów Concerto grosso. Concerti da chiesa i da camera. Rodzaje układów cykliczych Concertino i ripieni Koncert solowy Preludium, fuga, toccata, wariacja Późny barok ( 1720 - 1750 ) Charakterystyka rozwoju Synteza stylów Jan Sebastian Bach Życie Ogólny charakter twórczości Instrumentarium Równomierna temperacja stroju i nowe zasady tonalno - harmoniczne Realizacja podstawowycg form fugowanych i wariacyjnych Chorały Wielkie formy wokalne Kantaty religijne Kantaty świeckie Magnifikat . Zapożyczenia z koncertów Pasje. Rola kantaty Teksty i elementy formy Rodzaje chórów Recytatywy Arie Oratorium Msza Motet Muzyka instrumentalna Preludia, toccaty, fantazje, fugi. Passacaglia Sonaty organowe, preludia chorałowe, inwencje klawesynowe Suity Koncerty Georg Friedrich Haendel Życie Twórczość Opery Oda Anthems Teksty oratoryjne Forma oratoriów Muzyka instrumentalna Concerti grossi Suity orkiestrowe Sonaty triowe Suity klawesynowe Antonio Vivaldi Działalność. Rozwój indywidualności Concerti grossi Koncert solowy i sinfonia Opery Pomiędzy barokiem a klasycyzmem Pogłębienie wyrazu dramatycznego w operze seria Metastasio Leo, Vinci, Pergolesi Jommelli, Traetta Ekspresja melodyczna Zmiana roli recitativo accompagnato Koloratura, urlo francese, dynamika Środki wokalne i instrumentalne Aria dal segno Rozkwit opery buffa Goldoni. Cechy zasadnicze reformy Język muzyczny opery buffa Introdukcja i finały Opera widowiskowo- baletowa w stylu galant Jean Philippe Rameau, symbioza nauki i sztuki Kompozytor Recytatyw i aria Symphonies Teoretyk. Pomiędzy intelektualnym poznaniem a spontanicznym przezyciem Centrum harmoniczne, bas fundamentalny, przewroty, dźwieki dodane Francuska opera komiczna XVIII w. Singspiel Singspiel niemiecki. Wpływ francuski Melodramat Singspiel wiedeński. Wpływ włoski Styl galant w muzyce instrumentalnej Francuska muzyka klawesynowa i jej stosunek do opery baletowej. Couperin Rozwój faktury klawesynowej Zespoły kameralne, muzyka skrzypcowa Italia Niemcy Szkoła berlińska Przedstawiciele Podręczniki gry na instrumentach Rokoko Karl Philipp Emanuel Bach Pieśń solowa Przedświt muzyki symfonicznej Bogaty repertuar Zróżnicowanie tematyczne, Jednoczęściowa sinfonia Sammartini Wczesna szkoła wiedeńska Szkoła mannheimska Reforma opery. Gluch Durazzo i Calzabigi Prekursorskie znaczenie baletu Etapy reformy Tradycje Forma Budowa aktu i jego elementy Balet jako niezbędny element opery Synteza klasycyzmu i baroku Walka gluckistów i piccinisów Kompozytorzy między szkołami lokalnymi Tartini. Rozwój wiolonistyki i dydaktyki. Przezwyciężenie stylu "coupé", piccole sonate Schobert. Sonata klawesynowa z towarzyszeniem skrzypiec Johann Christian Bach. Kantylenowe allegro sonatowe Wilhelm Friedemann Bach Muzyka polska w okresie stanisławowskim Spis ilustracji
|