cena 41,05 zł.
nuty.pl
|
Chomiński Józef, Wilkowska - Chomińska Krystyna
Formy muzyczne t.2 - wielkie formy instrumentalne
Ilość stron: | 842 |
Format: | 175 x 245 |
Wersja językowa: | polska |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Kod produktu: | NPL001555 |
Wielkie Formy Wokalne to drugi tom Form Muzycznych, wśród których I cz. to Małe formy instrumentalne, II to właśnie Wielkie formy instrumentalne, III zawiera Pieśni, IV Operę i dramat, a V to Wielkie Formy Wokalne, gdzie znajdziemy dużo wiadomości odnośnie suity, sonaty, symfonii, koncertu oraz pochodne utworów cyklicznych wraz z poematami, obrazami i strukturami. Poprzez wszystkie epoki, od genezy powstania, przez rozwój po dojrzałość i wpływy innych ideologii.
Spis treści: Utwory cykliczne. Ogólna charakterystyka. Systematyka utworów cyklicznych Suita Suita w okresie baroku Geneza układów suitowych Charakter rozwoju suity barokowej Podstawowe części suity barokowej Allemande Courente Sarabanda Gigue Uzupełniające części suity - intermezza Tańce w taktach parzystych Anglaise Bourrée Entrée Gawot Rigaudon Tańce w taktach nieparzystych Canarie i forlana Hornpipe Loure Menuet Passepied Polonaise Synteza tańców parzystych i nieparzystych Hanaque - mazur, gawot - kujawiak Przejawy malarstwa muzycznego, estetyki naśladownictwa i wiedzy o afektach Części wstępne i końcowe suity barokowej Suita w okresie klasycyzmu Suita w okresie romantyzmu Zmiana postawy estetycznej Suita i liryka instrumentalna Wpływ symfonii, poematu symfonicznego i koncertu Suita w okresie symbolizmu i impresjonizmu Inspiracje literackie Tendencje klasycyzujące Kolorystyka dźwiękowa a środki orkiestrowe Suita XX wieku Kontynuacja romantycznych tradycji Suita klasycyzująca Suita motoryczna Suita z tańcami XX wieku. Wpływ jazzu Suita dodekafoniczna Układy suitowe o podłożu mistycznym Sonata. Nomenklatura, periodyzacja, gatunki Sonata w okresie baroku Znaczenie okresu. Periodyzacja Wczesna faza rozwoju sonaty Canzona i jej rodzaje Sonata polichóralna Kameralne canzoni per sonar Środki wariacyjne i koncertujące Sonata triowa i solowa Sonata da chiesa i da camera Elementy faktury instrumentalnej Znaczenie techniki fugowanej Rozkwit sonaty w okresie baroku Dobór instrumentów Układ cykliczny Kontrapunkt i technika fugowana Homofonia Forma wariacyjna Oddziaływanie Corellego Opracowania i amplifikacje ornamentalne Przejawy torii afektów i malarstwa muzycznego Sonata klawesynowa Sonata w okresie późnego baroku Rodzaje Sonata polifoniczna. Typy faktury Realizacja basso continuo a forma Rodzaje homofonii Wirtuozostwo Sonata solowa bez basso continuo Sonata na przełomie baroku i klasycyzmu Trudności interpretacyjne i przemiany styltstyczne Wahania w układzie cyklicznym Wewntętrzna budowa częsci Zależności harmoniczne Przeobrażenia fakturalne Kontrasty Zawiła droga kształtowania elementów formy sonatowej Procesy syntetyzujące Wzór sinfonii włoskiej Sonata klawesynowa z towarzyszeniem skrzypiec Sonata w okresie klasycyzmu Chronologia i przesłanki teoretyczne Sonata fortepianowa Allegro sonatowe. Ekspozycja Temat główny, podstawowy Jednolite continuum wyrazowo - tematyczne Klasyczne proporcje Przejście pomiędzy tematami. Terminologia Szeregowanie równorzędnych struktur Przejścia jednolite i zróżnicowane Ewolucjonizm tematu Synteza elementów ekspozycji w ramach contoinuum tematycznego Temat drugi poboczny Niejednoznaczne terminy Stosunki harmoniczne Charakterystyka wyrazowa tematu Trudności interpretacyjne Temat końcowy Przydatmność różnorodnej terminologii Strukturalna rola dynamiki i agogiki Stosunek do innych elementów ekspozycji Koncentracja materiału tematycznego Przetworzenie Stosunki harmoniczne Stosunek do materiału ekspozycji Syntetyzowanie Dynamika i agogika jako główne środki pracy tematycznej Elementy nowe i materiał z powolnych wstępów Rep[ryza Zawiła droga rozwoju Repryzy skrócone i powiększone Stosunek pomiędzy repryzą a przetworzeniem i ekspozycją Części powolne sonaty klasycznej Różnorodność tonacji Budowa Technika wariacyjna i praca tematyczna Menuet, scherzo i inne części wewnętrzne Finał Rodzaje podstawowe Rondo Forma sonatowa Wariacja Fuga Cykl sonatowy w zespołowych utworach kameralnych Rodzaje podstawowe Układy cykliczne Sonata na fortepian i skrzypce Faktura Continuum formale Trio fortepianowe Geneza Sonaty a due i a tre Traktowanie wiolonczeli Dojrzłość formy Rola dynamiki i polifonii Funkcjonowanie faktury w ramach formy Kwartet smyczkowy Geneza kwartetu i jego repertuar Wpływy divertimenta i sonaty triowej Polifonia Normy harmoniczne a fakturalne chwyty techniczne Konstrukcyjna rola rytmu Aktywność instrumentów Uszlachetnienie brzmienia Sposoby zastosowania polifonii Koncertująca wiolonczela i koncertujący klarnet Synteza klasycznych sposobów formowania i perspektywy rozwoju - Beethoven Zmiana podstawy estetycznej i nowy stosunek do dynamiki Zasady fakturalne Nowa struktura pionu dźwiękowego Wpływ faktury orkiestrowej "Romantyzująca" ekspresja wiolonczeli Rozmontowywanie faktury Ritmo di due, tre, quatro battute Cykle pięcio- i siedmioczęściowe Miejsce i rola techniki fugowanej Synteza pracy tematycznej i techniki wariacyjnej. Modalizm Symfonia Geneza, rodzaje, periodyzacja rozwoju Rormowanie klasycznej budowy Udział włoskich kompozytorów Pierwotna symfonia wiedeńska Złożona problematyka Mannheimu Rola Haydna i Mozarta Wpływ włoskiego baroku Polifonia Technika koncertująca i przejawy malarstwa muzycznego Formowanie tematu pobocznego Struktura tutti Rogi i trąbki Chorał Przełom Nowe właściwości faktury orkiestrowej Symfonie paryskie - powiększenie wolumenu brzmienia Dojrzały styl klasyczny Indywidualny wkład Mozarta do rozwoju symfonii Struktura brzmienia orkiestrowego Cykl i nowy sens figur retorycznych Inwencja melodyczna i horyzontalna integracja materiału motywicznego Integracja wertykalna Finały Szczyt rozwoju symfonii klasycznej. Perspektywy - Beethoven Zmiana koncepcji ideowej Stosunek do Haydna i Mozarta Rodzaje przetworzenia Procesy formujące w repryzie Rola części środkowych i finału Nowa perspektywa rozwoju Kontynuacja jednolitej zasady konstrukcyjnej Ruch i artykulacja jako czynniki przetwarzające - scherzo Finał wariacyjny Żywotność dawnych tradycji Przejawy teorii afektów i malarstwa muzycznego Romantyczny nastrój Jednolitość motywiczna cyklu Formalne znaczenie rytmu Gruntowne przemiany w układzie cyklicznym Sonata i symfonia w okresie romantyzmu Węzłowa problematyka rozwoju Rozwój faktury instrumentalnej Sonata w stylu brillant Wpływ pieśni i miniatury instrumentalnej Przeobrażenia w allegrze sonatowym Nokturn i etida Rola formy wariacyjnej Zmiana rozkładu sił w budowie cyklicznej Programowe założenia cyklu symfonicznego Fantastyczna wyobraźnia a realia formy muzycznej Integracja tematyczna Symbolika w muzyce Konstrykcyjna rola instrumentacji Wpływ programu i jednolitej tematycznie formy na muzykę kameralną Fantazja czy sonata Integracja formy za pomocą środków rozbudowanego systemu funkcyjnego Faktura i wyraz Przeobrażenia formalne poza programem Skrzyżowanie formy sonatowej z cyklem Wariacja polifoniczna jako praca tematyczna Synteza formy sonatowej i wariacji Ekstatyczna forma sonatowa Rozsadzane od wewnątrz ekstensywne continuum formy Symbolika tonalna Stosunek do tradycjiTradycje klasyczne i konsekwencje ideologii romantycznej Korektura poglądów Trwałość tradycji i style indywidualne Wzory klasyczne w sonacie fortepianowej Symfonia. "Romantyczne" instrumenty Schumann: inspiracja poetycka, ujednolicenie cyklu; orkiestra i fortepian, renesans polifonii Brahms: kontynuacja ideologii Schumanna; związki z Beethovenem, Chopinem, Mendelssohnem Rola ekspresji melodycznej Przenikanie się tradycji Beethovenowskich ze zdobyczmi Berlioza i Liszta. Indywidualny wkład szkół narodowych Fazowa struktura tematu Przebudowa cyklu klasycznego Ewolucja wielkiej formy symfonicznej Antynomie Bruckner - Mahler Harmoniczna budowa tematów Brucknera Dyspozycja orkiestrowa continuum formalnego Przezwyciężenie trzdycyjnych zasad estetycznych i formalnych Sytuacja w muzyce kameralnej Problemy architektoniczne. Rola wariacji w budowie cyklu Logika i swoboda harmoniczna Udział polifonii w zagęszczaniu materiału tematycznego Początek XX wieku Muzyka kameralna w okresie wzmożonej kolorystyki dźwiękowej Obsada instrumentalna jako zasadniczy współczynnik formy Budowa tematów. Modalizm Harmonika Forma sonatowa i rondo Próba kameralizacji symfonii Stosunek do muzyki francuskiej Rola polifonii, akordyki kwartowej i skali całotonowej w pracy tematycznej po upadku systemu harmoniki funkcyjnej. Element cyklu w formie sonatowej Dwoistość postawy estetycznej Kolorystyka dźwiękowa a trwałość myślenia tematycznego. Modalizm harmoniczny Przeobrażenie formy sonatowej za pomocą kolorystyki dźwiękowej Zderzenie późnoromantycznych tradycji z osiągnięciami muzyki francuskiej Sonata i symfonia od r. 1920 Kierunki i style. Węzłowa problematyka rozwoju Klasycyzm Faktura kameralna Harmonika Układ cykliczny Budowa części cyklu Ostinatowa forma wariacyjna Technika koncertująca Recitativo orkiestrowe Styl klasyczno - romantyczny Konstrukcyja rola motoryki rytmicznej Serializm Pierwotna, klasycyzująca dodekafonia w kwartecie smyczkowym Technika punktualistyczna w symfonii Regulacja grupowa w sonacie Programowa symfonia koncertująca Cykl i jego podłoże ideowe. Wpływ filozofii hinduskiej Modalizm Rola perkusji i instrumentów koncertujących Próba interpretacji formy na podstawie hinduskiej teorii Trwałość klasycznych tradycji w warunkach rozwoju nowoczesnej orkiestry symfonicznej Konstrukcyjna rola perkusji, nowa postać modalizmu Aleatoryczna sonata i symfonia Koncert. Nomenklatura, rodzaje, główne okresy rozwoju Koncert w okresie baroku Koncert pierwotny Concerto grosso Układ cykliczny. Wzory sonaty i elementy innych form Budowa części wewnętrznych Concertino i ripieni Wzór włoskiej sinfonii. Vivaldi Przejawy malarstwa dźwiękowego Concerto grosso w przekroju rozwojowym. Próba wielkiej syntezy w "Koncertach branderburskich" Opracowania. Koncert wariacyjny Duet koncertujący Koncert solowy Nowe proporcje pomiędzy tutti i solami Kryteria formalne retoryki muzycznej Malarstwo dźwiękowe i rozwój faktury instrumentalnej Style narodowe Kierunek wirtuozowski Koncert w okresie klasycyzmu Spadkobiercy i prekursorzy Forma sonatowa i rondo Nowa funkcja pierwotnych elemntów Mutacje antithetonu wobec przeobrażeń estetycznych Symfonizacja koncertu Koncert w okresie romantyzmu Podstawowe wątki rozwoju Concert brillant. Wirtuozostwo skrzypcowe Wpływ liryki i miniatury instrumentalnej Koncert konwencjonalny Koncert XX wieku Kierunki rozwoju Kontynuacja formy syntetycznej na podłożu przemian tonalnych i wzmozonej kolorystyki dźwiekowej Kierunki klasycyzujące Forma motoryczna Nawiązanie do okresu baroku Dodekafonia Serializm tematyczny Serializm punktualistyczny Koncert jazzowy Elementy mikrochordalne i przejawy regulacji sonologicznej Pochodne utwory cykliczne. Zagadnienia ogólne Sonatina, sinfonietta, concertino Serenada i divertimento Toccata, capriccio, fantasia Poematy, obrazy, struktury Wątki genetyczne Nomenklatura i rodzaje Poemat symfoniczny Formy Obrazy Struktury Elementy aleatoryzmu Regulacja stochastyczna Forma spontaniczna Objaśnienie skrótów Bibliografia Indeks nazwisk i tytułów
|