Indeks autorów | | Wyszukiwarka | | Mapa serwisu |
cena 25 zł. nuty.pl | Wieniawski Henryk Adagio Élégiaque op. 5 Adagio Elegiaque op. 5
Do najwcześniejszych kompozycji wybitnego polskiego skrzypka należy Adagio élégiaque op. 5. Utwór powstał około 1851 roku, w czasie wielkiego rosyjskiego tornée 16-letniego sławnego już wirtuoza. Z uwagi na swoisty patos oraz dominującą w nim nutę liryczną, zaliczyć go można do kompozycji typu salonowego. Adagio Élégiaque, Op. 5, is one of the earliest compositions by the distinguished Polish violinist. The work was composed about 1851, during the sixteen year old's grand Russian tour as an already famous virtuoso. In view of its peculiar pathos and prevailing lyricism, it can be regarded as a piece of salon music. Lista utworów: |
cena 32 zł. nuty.pl | Wieniawski Henryk, Wieniawski Józef Grand Duo Polonais na skrzypce i fortepian Grand Duo Polonais na skrzypce i fortepian Grand Duo Polonaise for Violin and Piano Grand Duo Polonaise für Violine und Klavier Grand Duo Polonaise pour violon et piano concertant
Kolejnym po Allegro de Sonate, wspólnym dziełem braci Henryka i Józefa Wieniawskich jest Grand Duo Polonais, zadedykowane Stanisławowi Moniuszce. Utwór powstał około 1851 roku, podczas wielkiego rosyjskiego tournee dwójki młodych artystów. Fantazja oparta jest na dwóch pieśniach twórcy polskiej opery narodowej - dumce Kozak oraz jednej z najbardziej przejmujących pieśni moniuszkowskich - Maciek. W Finale wykorzystane zostały motywy Poloneza G-dur z popularnej swego czasu rosyjskiej opery Mogiła Askolda Aleksandra Wierstowskiego. Konstrukcja całości jest raczej luźna, a poszczególne ogniwa łączą ze sobą wirtuozowskie kadencje skrzypiec lub fortepianu. Obydwie partie instrumentów potraktowane są równorzędnie, stawiając zarówno przed skrzypkiem, jak i pianistą wysokie wymagania techniczne. Grand Duo Polonais było kompozycją, którą bracia Wieniawscy porywali publiczność w wielu krajach. Wielokrotnie musieli je powtarzać, ulegając żądaniom rozentuzjazmowanych słuchaczy. Dzisiaj utwór ten poszedł niemal zupełnie w zapomnienie - może dlatego, że mało kto potrafi je zagrać tak, jak grali go kongenialni bracia. [A. Cofalik] Allegro de Sonate was followed by Grand Duo Polonais, another joint work by Henryk (Op. 8) and Józef (Op. 5) Wieniawski. Dedicated to Stanisław Moniuszko, the piece was composed c. 1851, during the grand Russian tour of the two young artists. The fantasy is based on two songs by the creator of the Polish national opera - the dumky Cossack and one of Moniuszko's most moving songs - Maciek. Motives from Alesky Wierstowski's Polonaise in G major from the then popular Russian opera Askold's Grave were used in the Finale. The construction of the whole is rather loose and the individual sections are linked with virtuosic cadenzas for violin or piano. The parts for both instruments are treated in a similar way, making high technical demands on both the violinist and the pianist. Grand Duo Polonais was a composition with which the Wieniawski brothers thrilled audiences of many countries. They had to repeat it many times, yielding to the demands of enthusiastic listeners, as was the case during concerts at the Wielki Theatre in Warsaw as well as Poznań and Cracow, among other places. Today the work is almost completely forgotten, perhaps because there is no one to play it in the same way as the two brothers of genius. [A. Cofalik] Lista utworów: |
cena 110,95 zł. nuty.pl | Mozart Wolfgang Amadeusz Concerto No. 3 in G K216 for Violin and Orchestra Koncert G-dur KV 216 na skrzypce i orkiestrę Concerto No. 3 in G K216 for Violin and Orchestra Konzert G-Dur KV 216 für Violine und Orchester
Publikacja zawiera trzeci Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Kompozytor napisał dzieło w 1775 roku w Salzburgu. Dużą rolę odgrywa w Koncercie partia orkiestry, nie tylko w tutti, ale i w partiach solowego instrumentu, np. w I części (Allegro) drugim, śpiewnym tematem dzielą się skrzypce z orkiestrą. W sumie Allegro jest jednak uważane za najmniej okazałą część tego Koncertu. Część II - śpiewne, delikatne Adagio - bardziej zwraca uwagę pięknym brzmieniem, oraz, szerokim i łagodnym tematem głównym. Ostatnia część - Rondo finałowe - złożone jest natomiast z kontrastujących w charakterze i nastroju melodii, gdzie m. in. obok zdobnego, licznego w tryle, ale sztywnego fragmentu rokokowego (gitarowe pizzicato skrzypiec) pojawia się żywiołowy epizod o całkiem ludowym charakterze. The present edition of Mozart's Violin Concerto in G-major is based upon a photographic reproduction of the manuscript kindly placed at the disposal of the editor by the Prussian Government Library. Research into musical science has taught us that Mozart invariably wrote and indicated the appoggiaturas in exact agreement, in particular: that the small - type note crossed with a bar always represents the short appoggiatura, at least, in Mozart's compositions, is attributable to an error. It is due to this fact not being sufficiently known that the execution of the appoggiaturas in Mozart's works is, to this day, frequently left to accident or to the personal taste of the performer. Lista utworów: |
cena 32,95 zł. nuty.pl | Portnoff Leo Russian Fantasia No. 2 In D Minor For Violin And Piano Fantazja rosyjska nr 2 d-moll na skrzypce i fortepian Russian Fantasia No. 2 In D Minor For Violin And Piano
Leo Portnoff to wybitny ukraiński kompozytor, żył w latach 1875 - 1940. Muzykę studiował w Berlinie. Znany jest z cyklu czterech Fantazji Rosyjskich na skrzypce i fortepian. Niniejsza publikacja zawiera Fantazję Rosyjską nr 2 d-moll, której zadaniem jest rozwijanie umiejętności technicznych studenta. Russian Fantasia No.2 in D Minor by L. Portnoff for Violin with Piano accompaniment. Lista utworów: |
cena 27 zł. nuty.pl | Wieniawski Henryk Romance sans paroles et Rondo élégant op. 9 na skrzypce i fortepian Romance sans paroles et Rondo élégant op. 9 na skrzypce i fortepian Romance sans paroles et Rondo élégant op. 9 for Violin and Piano
Romance sans paroles et Rondo élégant - dwuczęściowa kompozycja op. 9 powstała w 1852 r. w czasie wielkiego rosyjskiego tournée siedemnastoletniego skrzypka i była hołdem młodego kompozytora wobec uwielbiającej go publiczności rosyjskiej. Romance - melodią i nastrojem przypominająca rosyjską dumkę, poprzedza rozbudowane, efektowne Rondo o charakterze popisowym. Zastosował w nim kompozytor znane z innych utworów efekty wirtuozowskie: szybkie staccata, błyskotliwe pasaże, pizzicata lewą ręką równocześnie z grą smyczkiem, oktawy, polifonizujące dwudźwięki. Podobnie jak w Karnawale rosyjskim op. 11, tak i tutaj wykorzystuje Wieniawski kontrasty dynamiczne, stosuje zmiany temp oraz tonacji, eksponuje zmienność nastrojów. Całość utrzymana jest w typowym dla epoki stylu popisowo-salonowym. W opracowaniu niniejszym oparłem się na najbardziej, moim zdaniem wiarygodnych wydaniach Kistnera oraz Universal Edition. Jeśli chodzi o aplikaturę i smyczkowania uwzględniłem wymogi współczesne, zachowując szacunek dla oryginalnych rozwiązań kompozytorskich. W kilku miejscach uzupełniłem artykulację, dodałem oznaczenia interpunkcyjne. Dynamika, prócz drobnych retuszów pozostaje niezmieniona. Z uwagi na walory instrumentalne publikowane utwory stanowią znakomite przygotowanie do trudniejszych kompozycji Henryka Wieniawskiego oraz innych kompozytorów. Myślę, że odpowiednio zdolni i ambitni uczniowie, a także koncertujący skrzypkowie chętnie sięgać będą po nie, a dydaktyczny i koncertowy repertuar skrzypcowy wzbogaci się o bez wątpienia wartościową pozycję. [Antoni Cofalik] Romance sans paroles et Rondo élégant, Op. 9, a two - part composition written in 1852 during the great Russian tour of the seventeen year - old violinist, was a homage paid by the young composer to the Russian audience that adored him. Lista utworów: |
Wyszukiwarka
Strona główna
Centrum Dystrybucji Nut nuty.pl
FRAZA s.c., ul. Łużycka 28a, 51-111 Wrocław
tel./fax (071) 325-82-11, tel. 372-66-68
Copyright 1997 - 2014 Fraza s.c., Wrocław, Poland