Indeks autorów | | Wyszukiwarka | | Mapa serwisu |
cena 22 zł. nuty.pl | Twardowski Romuald Trzy etiudy - kaprysy na skrzypce solo Trzy etiudy - kaprysy na skrzypce solo Three Etudes - Capriccios for Solo Violin
Trzy etiudy - kaprysy na skrzypce solo, jakkolwiek powstały w r. 1992, dość długo czekały na swoje prawykonanie. Nie do końca bowiem kompozytor miał wykonawczą koncepcję drugiej etiudy z jej zmiennym, kapryśnym nastrojem. Dopiero po kilku latach udało się nadać jej postać dialogu - zderzenia se sobą przeciwstawnych fraz. Reszty dokonał Andrzej Gębski opracowując utwór od strony wykonawczej. Pierwsza publiczna prezentacja utworu miała miejsce w Warszawie, 13 grudnia 2005 roku. Utwór dedykowany jest młodym, polskim skrzypkom, których talent i umiejętności pozwolą nadać tym miniaturom należyty i przekonujący artystycznie kształt. Although Romuald Twardowski wrote the Three Studies - caprices for solo violin in 1992, it took quite a long time for the work to make it to the world premiere, due to his uncertainty regarding the way the second study should be performed with its changeable, capricious mood. It was not until several years later that he succeeded in giving it the form of a dialogue - a clash between two opposing phrases. Andrzej Gębski completed it, editing its performance. The first public presentation of the work took place in Warsaw on 13 December 2005. Lista utworów: |
cena 27 zł. nuty.pl | Wieniawski Henryk Romance sans paroles et Rondo élégant op. 9 na skrzypce i fortepian Romance sans paroles et Rondo élégant op. 9 na skrzypce i fortepian Romance sans paroles et Rondo élégant op. 9 for Violin and Piano
Romance sans paroles et Rondo élégant - dwuczęściowa kompozycja op. 9 powstała w 1852 r. w czasie wielkiego rosyjskiego tournée siedemnastoletniego skrzypka i była hołdem młodego kompozytora wobec uwielbiającej go publiczności rosyjskiej. Romance - melodią i nastrojem przypominająca rosyjską dumkę, poprzedza rozbudowane, efektowne Rondo o charakterze popisowym. Zastosował w nim kompozytor znane z innych utworów efekty wirtuozowskie: szybkie staccata, błyskotliwe pasaże, pizzicata lewą ręką równocześnie z grą smyczkiem, oktawy, polifonizujące dwudźwięki. Podobnie jak w Karnawale rosyjskim op. 11, tak i tutaj wykorzystuje Wieniawski kontrasty dynamiczne, stosuje zmiany temp oraz tonacji, eksponuje zmienność nastrojów. Całość utrzymana jest w typowym dla epoki stylu popisowo-salonowym. W opracowaniu niniejszym oparłem się na najbardziej, moim zdaniem wiarygodnych wydaniach Kistnera oraz Universal Edition. Jeśli chodzi o aplikaturę i smyczkowania uwzględniłem wymogi współczesne, zachowując szacunek dla oryginalnych rozwiązań kompozytorskich. W kilku miejscach uzupełniłem artykulację, dodałem oznaczenia interpunkcyjne. Dynamika, prócz drobnych retuszów pozostaje niezmieniona. Z uwagi na walory instrumentalne publikowane utwory stanowią znakomite przygotowanie do trudniejszych kompozycji Henryka Wieniawskiego oraz innych kompozytorów. Myślę, że odpowiednio zdolni i ambitni uczniowie, a także koncertujący skrzypkowie chętnie sięgać będą po nie, a dydaktyczny i koncertowy repertuar skrzypcowy wzbogaci się o bez wątpienia wartościową pozycję. [Antoni Cofalik] Romance sans paroles et Rondo élégant, Op. 9, a two - part composition written in 1852 during the great Russian tour of the seventeen year - old violinist, was a homage paid by the young composer to the Russian audience that adored him. Lista utworów: |
Wyszukiwarka
Strona główna
Centrum Dystrybucji Nut nuty.pl
FRAZA s.c., ul. Łużycka 28a, 51-111 Wrocław
tel./fax (071) 325-82-11, tel. 372-66-68
Copyright 1997 - 2014 Fraza s.c., Wrocław, Poland