Główne tendencje w rozwoju rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej
Ilość stron: | 284 |
Format: | 166 x 240 |
Opracowanie na: | książka |
Rodzaj produktu: | książka + płyta CD |
Wersja językowa: | wstępu: polska |
Dostępność | w magazynie, wysyłka natychmiastowa |
Autorzy | Autor okładki: Tsesler Vladimir Redaktor: Mościcka Joanna |
Zawartość: | Zajrzyj do środka. Oto kilka stron z publikacji:
|
Kod produktu: | NPL083468 |
Chciałbym Państwu polecić pracę o początkach i drogach rozwoju rosyjskiej muzyki organowej; pierwszą polską monografię na ten temat. Ogromne zainteresowanie organami w gronie arystokracji i szlachty, a potem inteligencji rosyjskiej, poczynając od XVIII wieku, jest swoistym fenomenem w społeczeństwie, którego wyznanie nie dopuszczało żadnych instrumentów w obrzędach religijnych. Tym bardziej zaskakuje więc stopień kultywacji muzyki organowej w następnych stuleciach, podyktowany wyłącznie kryteriami intelektualno-kulturowymi, a nie kultowymi.
Prof.dr hab. Jerzy Gołos
Rozprawa opisuje rosyjską i radziecką muzykę organową w szerokim zakresie oraz w różnych aspektach i kontekstach:
- w aspekcie historycznym rozważane są kolejne etapy rozwoju tej muzyki przypadające na różne okresy.
- w kontekście systematyki rodzajów, gatunków oraz form muzycznych dokonano podziału rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej na: solową, kameralną, oratoryjno-kantatową, symfoniczną, operową, baletową, teatralną i filmową, tradycyjną, awangardową, programową, użytkową itp.
- w kontekście tzw. Szkół organowych wyodrębniono i scharakteryzowano główne ośrodki związane z rozwojem organów, muzyki organowej oraz kształceniem organistów, koncentrujące się wokół wybitnych wirtuozów i pedagogów.
- w aspekcie kronikarskim omówiono postacie wybranych reprezentatywnych twórców rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej oraz ich najważniejsze dzieła.
Do książki dołączona jest płyta CD ilustrująca na przykładzie wybranych utworów treść rozprawy.
1.Aleksander Głazunow Preludium i fuga D-dur
2.Aleksander Goedicke Preludium Es-dur
3.Dymitr Szostakowicz Passacaglia z opery Katarzyna Izmajłowa
4.Georgij Muszel Suita na organy /Aria, Toccata i Fuga/
5.Alfred Schnittke Dwa utwory na organy
6.Sofia Gubajdulina Hell und Dunkel
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I
Stan badań
Rozdział II
Rosyjska muzyka organowa. Rys historyczny
Ruś Kijowska (X - XII wiek)
Wielkie Księstwo Moskiewskie (XIV - XVI wiek)
Rosja epoki Piotra I Wielkiego (1682 - 1725) i jego następców
Złty wiek muzyki rosyjskiej
Twórczość kompozytorów końca XIX i początku XX wieku
Rozdział III
Twórczość kompozytorów po okresie Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej
Rozdział IV
Różne konteksty muzyki organowej
Organy w muzyce operowej, baletowej, teatralnej i filmowej
Twórczość kantatowo oratoryjna i symfoniczna
Koncert na organy i orkiestrę
Muzyka kameralna
Rozdział V
Muzyka na Organy Solo
Formy i gatunki tradycyjne w muzyce organowej
Formy swobodne, muzyka programowa, przejawy awangardy
Podsumowanie
Aneks
Wywiad z Aleksiejem Szmitowem
Wywiad z Danielem Zarieckim
Oleksja Rostowskaja: O moim profesorze Olegu Janczenko
Wywiad z Jewgienią Krwicką
Wywiad z Olgą Minkiną
Bibliografia
Résumé
Indeks nazwisk
Opis płyty CD "Rosyjska i radziecka muzyka organowa"