Szkoła na flet cz. 1
Od początku nauki flecista powinien dbać o zachowanie postawy prostej i niewymuszonej, gdyż to nie tylko ułatwia grę, ale jest również niezbędnym warunkiem zachowania estetycznego wyglądu... Te i wiele innych uwag na temat gry na flecie znajduje się w powyższej publikacji.
Spis treści:
Przedmowa do I wydania
Uwagi wtępne
Historia rozwoju fletu. Budowa fletu. Postawa grającego, trzymanie instrumentu, układ palców przy grze. Technika oddechu. Technika zadęcia. Gimnastyka palców.
Pismo nutowe
Część praktyczna
Ćwiczenie bez używania klap (1)
Ćwiczenia lewej ręki (2-9)
Wytrzymywanie dźwięków (6)
Ćwiczenia obu rąk (10-11)
Gamy durowe
Gama C-dur (12-23)
Interwały
Gama G-dur (24-34)
Tempo. Rytm. Wiosna (32). Znaki dynamiczne. Melodia kurpiowska (33). Piosenka o komarze (34)
Gama D-dur (35-44)
Przejście z d2 na cis2. Znaki artykulacyjne.
Gama A-dur (45-52)
Gama E-dur (53-59)
Gama F-dur (60-70) A. Corelli - Menuet (68). B. Flies - Kołysanka (70)
Gama B-dur (71-76) Przedtakt. J. Mroczek - Rondo (76) W. A. Mozart - Duet (77) R. Schumann - Wesoły wieśniak (78)
Gama Es-dur (79-84) T. Sygietyński - Ej, przeleciał ptaszek (84). Fermata.
Gama As-dur (85-89) F. Schubert - Walc (89)
Gamy molowe
Gama a-moll (90-94) Som, som w stawie rybecki (94)
Gama e-moll (95-98) T. B. Berbiguier - Duet (98)
Gama h-moll (99-104)
Gama fis-moll (105-109) Zakukała kukułeczka (108)
Gama cis-moll (110-113) Staccato pojedyńcze
Gama d-moll (114-117) Chmiel (117)
Gama g-moll (118-121) Hej, ty Wisło (121)
Gama c-moll (122-126) Dumka ukraińska (125). H. Kling - Ćwiczenie (126).
Gama f-moll (127-130) Gdzież to jedziesz, Jasiu (130)
Ćwiczenia do 4 znaków przykluczowych
Triola (131). Kujawiak (132). Melodia ludowa z Kieleckiego (134). Ćwiczenia w szesnastkach (136). Hejze ino, fijołecku leśny (138). Lajkonik (141). Synkopa. Krakowiak (145). Hej, bystra woda (146). M. Karłowicz - Zawód (147). Ozdobniki. Irlandzka pio
Zestawienie gam durowych i molowych
Ćwiczenia we wszystkich tonacjach durowych i molowych
C-dur (159-160)
a-moll (161-163) J. S. Bach - Sarabanda (162). J. S. Borrée anglaise (163).
G-dur (164-166) F. Schubert - Kołysanka (166)
E-moll (167-168) Taniec nadwiślański (168) E. Grieg - Walc (169)
Ćwiczenia dla wyrobienia tonu (170-175)
D-dur (176-180) J. J. Quantz - Arioso i Presto (178). F. Mendelssohn Bartholdy - Pieśń bez słów (179). W. A. Mozart - Menuet (180)
h-moll (181-183) J. S. Bach - Polonez (183)
A-dur (184-186)
Ćwiczenie w interwałach (184) J. Haydn - Menuet rokoko (186)
fis-moll (187-189) Tańce powiślańskie (188). N. Regel - Etiuda (189). M. Moszkowski - Taniec hiszpański (190)
Podwójne uderzenie językiem (podwójne staccato)
Ćwiczenia (191-199) G. F. Händel - Aria z wariacjami (200)
E-dur (201-204)
cis-moll (205-206) N. Regel - Etiuda (206)
H-dur (207-209) M. Musorgski - Tuileries (209)
gis-moll (210-212) T. Bohm - Etiuda (211). I. J. Paderewski - Polały się łzy me (212).
F-dur (213-214) G. Kątski - Osiem wariacji na flet (214)
d-moll (215-218) R. Schumann - Marzenie (217). J.-Ph. Rameau - Le Tambourin (218).
B-dur (219-220)
g-moll (221-223) S. Moniuszko - Solo fletowe z arii Stefana (223)
Es-dur (224-225)
c-moll (226-229) H. Wieniawski - Le sautillé (227). J. Brahms - Taniec węgierski nr 19 (228) L. Beethoven - Menuet z Tria op. 3 (229)
As-dur (230-231) L. Beethoven - Andante (231)
f-moll (232-233) M. K. Ogiński - Polonez nr 7 (233)
Des-dur (234-236) C. Debussy Clair de Lune (236)
b-moll (237-238) M. Karłowicz - Na śniegu (238)
Ges-dur (239-243) T. Dobrzański - Gliniany kogucik (241) T. Dobrzański - z "Rapsodii rosyjskiej (243)
es-moll (244-246) L. Drouet - Etiuda (245). T. Dobrzański - Kołysanka-serenada (246)
Ćwiczenia oktaw (247)
Ćwiczenia pasażowe (248-251)
Ćwiczenia chromatyczne (252-253) K. Kurpiński - Polonez Des-dur (254)
Duety
G. Ph. Telemann - Z Sonaty nr 5 (255)
Legoux-Bordet - Duet (256)
F. Devienne - Duet (257)
Hugo-Wunderlich - Duet (258)
J. Ch. Naudot - Duet (259)
L. Beethoven - Duet (260)
R. Désormiere - I Duet (261)
R. Désormiere - II Duet (262)