Indeks autorów | | Wyszukiwarka | | Mapa serwisu |
cena 57,85 zł. nuty.pl | Idaszak Danuta Źródła muzyczne Gniezna. Katalog tematyczny. Słownik muzyków.
Katalog tematyczny muzykaliów gnieźnieńskich został sporządzony na podstawie zachowanych do dziś nut w Archiwum Archidiecezjalnym Gniezna. Niniejsze opracowanie jest kolejnym tomem przygotowanym według międzynarodowych przepisów dotyczących katalogowania rękopisów nut, sporządzonych przez zespół pracowników koordynujących prace nad RISM. Katalog rękopisów nut stanowi zasadniczą część tego tomu. Zastosowano w nim doświadczenie międzynarodowego zespołu opracowującego muzykalia. W opracowaniu tym również uwzględniono doświadczenie zespołu polskiego ośrodka koordynującego prace RISM przy Bibliotece Narodowej oraz doświadczenie własne: jest to drugie, po Grodzisku Wielkopolskim, opracowanie zbioru rękopisów nut. Wykorzystane zostały w nim podobne katalogi tematyczne nut sporządzone dla takich ośrodków muzycznych jak Jasna Góra i Gidle. Porównano także rękopisy z katalogami ze Staniątek i Barczewa. W opisie każdego rękopisu zastosowano zasady, które są zrozumiałe również dla osób nie znających języka polskiego: schemat opisu, skróty, w tym także instrumentów muzycznych, sigla miejscowości i biblioteczne dostosowane są do norm międzynarodowych. Opracowane zostały wszystkie zachowane rękopisy muzyczne, w tym dekomplety, fragmenty, karty tytułowe dla których brak nut. One także stanowią dokumentację repertuaru. Zadaniem niniejszego katalogu jest możliwie najbardziej zwięzłe opisanie każdego rękopisu, tak by poszczególne utwory mogły być przedmiotem dalszego opracowania i badań, by wykonawcy, a zwłaszcza dyrygenci zainteresowali się tymi kompozycjami i przywrócili je na nowo do repertuaru. Są bowiem między nimi kompozycje o dużej wartości źródłowej, mogą być one jedynymi utworami zachowanymi do dziś. Niektóre rękopisy, tam gdzie było to możliwe, mają pełniejszą dokumentację z zakresu literatury związanej z utworem. Jest to wstępne zwrócenie uwagi na znaczenie samej kompozycji czy kompozytora. Katalog rozszerzono o "Słownik muzyków gnieźnieńskich", gdzie uwzględniono nazwiska muzyków i kopistów, którzy w archiwaliach kapitulnych mają swoją dokumentację. [Fragment wstępu książki] Spis treści: |
cena 82,95 zł. nuty.pl | Żebrowski Marcin Józef Missa ex D a Canto, Basso, Due Violini, Due Clarini ad libitum con Organo (score) Msza D-dur na głos wokalny altowy, głos wokalny basowy, dwoje skrzypiec, dwoje klarnetów i organy (partytura) Missa ex D a Canto, Basso, Due Violini, Due Clarini ad libitum con Organo (score)
Do najbardziej znanych, a jednocześnie najwybitniejszych przedstawicieli kapeli jasnogórskiej należy niewątpliwie Marcin Józef Żebrowski - kompozytor, skrzypek, wokalista (bas) i pedagog. Żebrowski należy do najwcześniejszych przedstawicieli twórców kompozycji mszalnych wśród muzyków jasnogórskich. Znanych jest obecnie pięć przekazów rękopiśmiennych zawierających jego msze, spośród których cztery przechowywane są w archiwum jasnogórskim. Missa ex D, prawdopodobnie najwcześniejsza z nich, co potwierdza przede wszystkim analiza stylistyczna, a także cechy zewnętrzne rękopisu (np. znaki wodne), przeznaczona jest na dwa głosy wokalne (canto, basso) z towarzyszeniem zespołu instrumentalnego, złożonego z tzw. Kirchentrio (dwoje skrzypiec i b. c.), wzmocnionego ad libitum podwójnymi clarini. Marcin Józef Żebrowski, the composer, violinist, bass vocalist and teacher, has to be regarded as one of the best known and, at the same time, most distinguished representatives of the Jasna Góra chapel. Żebrowski is one of the earliest composers of masses, four of which are kept in the Jasna Góra archives. Missa ex D, probably the earliest of them, as confirmed, above all, by stylistic analysis as well as the external features of the manuscript, is intended for two vocal parts (canto and basso) accompanied by an instrumental ensemble, made up of the so - called Kirchentrio, i. e. two violins and continuo, reinforced by double clarini (ad libitum). Lista utworów: |
cena 99 zł. nuty.pl | Osppe Eryk Brikner Vesperae Pro Toto Anno (partytutra) Vesperae Pro Toto Anno (partytutra)
Ojciec Eryk Brikner należał do grona muzyków, którzy związali swoje życie i twórczość z zakonem paulinów. Urodził się w 1705 roku w miejscowości Dittersdorf (obecnie Drzymałowice), na pograniczu Śląska i Moraw. Brikner związany był z klasztorem jasnogórskim przez całe życie, choć kilkakrotnie zmieniał miejsce pobytu, przenoszony czasowo do innych domów zakonnych. Established in the late sixteenth century at Jasna Góra, the Chapel of the Paulite Fathers at Jasna Góra - constantly fostered by the Order's authorities - was one of the most significant centres for the development of musical culture in Poland down the ages. The musicians and composers activethere represented different local backgrounds - both Polish and foreign. It was, above all, the Jasna Góra composers, who were most often educated and performed energetically various musical activities in that milieu, that are especially noteworthy. Lista utworów: |
cena 159 zł. nuty.pl | Żebrowski Marcin Józef Msza pastoralna na głos wokalny sopranowy, głos wokalny basowy, dwoje skrzypiec, dwoje klarnetów i organy (głosy) Msza pastoralna na głos wokalny sopranowy, głos wokalny basowy, dwoje skrzypiec, dwoje klarnetów i organy (głosy) Missa Pastorali a Canto, Basso, Due Violini, Due Clarini con Organo
Marcin Józef Żebrowski należy do najwcześniejszych przedstawicieli kompozycji mszalnych wśród muzyków jasnogórskich. Znanych jest obecnie pięć przekazów rękopiśmiennych zawierających jego msze, spośród których cztery przechowywane są w archiwum jasnogórskim. Missa pastoralis należy do najczęściej bodajże cytowanych w literaturze muzykologicznej dzieł omawianego twórcy, głównie ze względu na szerokie wykorzystanie materiału motywicznego zaczerpniętego z polskiej muzyki ludowej. Kompozycja ta, w odróżnieniu od wcześniejszej 4-głosowej Missa pastoritia, przeznaczona jest na dwa głosy wokalne (canto i basso) z towarzyszeniem zespołu instrumentalnego, złożonego z tzw. Kirchentrio (dwoje skrzypiec i b. c.), wzmocnionego podwójnymi clarini. Na podkreślenie zasługuje pokrewieństwo stylistyczne obydwu mszy pastoralnych Żebrowskiego, które stanowią niewątpliwie najbardziej interesujące przykłady tej formy z kręgu polskiej kultury muzycznej. Marcin Józef Żebrowski is one of the earliest composers of Masses among Jasna Góra musicians. At present we know of five manuscripts containing his Masses, four of which are kept in the Jasna Góra archives. Missa Pastoralis belongs to those of the composer's works, which are probably most often quoted in musicological literature, mainly on account of the wide use of motivic material drawn from Polish folk music. This composition, as opposed to the earlier, four-part Missa Pastoritia, is designed for two vocal parts (canto and basso) accompanied by an instrumental ensemble composed of the so-called Kirchentrio (two violins and b. c.) reinforced by double clarini. What is worth emphasizing is the stylistic affinity of both Żebrowski's pastoral Masses (there are even material borrowings of whole items - Cum Sancto and Et resurrexit), which undoubtedly provide the most interesting examples of this form in Polish musical culture. Lista utworów: |
cena 79 zł. nuty.pl | Żebrowski Marcin Józef Missa Pastorali a Canto, Basso, Due Violini, Due Clarini con Organo Msza pastoralna na głos wokalny sopranowy, głos wokalny basowy, dwoje skrzypiec, dwoje klarnetów i organy (partytura) Missa Pastorali a Canto, Basso, Due Violini, Due Clarini con Organo
Marcin Józef Żebrowski należy do najwcześniejszych przedstawicieli kompozycji mszalnych wśród muzyków jasnogórskich. Znanych jest obecnie pięć przekazów rękopiśmiennych zawierających jego msze, spośród których cztery przechowywane są w archiwum jasnogórskim. Missa pastoralis należy do najczęściej bodajże cytowanych w literaturze muzykologicznej dzieł omawianego twórcy, głównie ze względu na szerokie wykorzystanie materiału motywicznego zaczerpniętego z polskiej muzyki ludowej. Kompozycja ta, w odróżnieniu od wcześniejszej 4-głosowej Missa pastoritia, przeznaczona jest na dwa głosy wokalne (canto i basso) z towarzyszeniem zespołu instrumentalnego, złożonego z tzw. Kirchentrio (dwoje skrzypiec i b. c.), wzmocnionego podwójnymi clarini. Na podkreślenie zasługuje pokrewieństwo stylistyczne obydwu mszy pastoralnych Żebrowskiego, które stanowią niewątpliwie najbardziej interesujące przykłady tej formy z kręgu polskiej kultury muzycznej. Marcin Józef Żebrowski is one of the earliest composers of Masses among Jasna Góra musicians. At present we know of five manuscripts containing his Masses, four of which are kept in the Jasna Góra archives. Missa Pastoralis belongs to those of the composer's works, which are probably most often quoted in musicological literature, mainly on account of the wide use of motivic material drawn from Polish folk music. This composition, as opposed to the earlier, four-part Missa Pastoritia, is designed for two vocal parts (canto and basso) accompanied by an instrumental ensemble composed of the so-called Kirchentrio (two violins and b. c.) reinforced by double clarini. What is worth emphasizing is the stylistic affinity of both Żebrowski's pastoral Masses (there are even material borrowings of whole items - Cum Sancto and Et resurrexit), which undoubtedly provide the most interesting examples of this form in Polish musical culture. Lista utworów: |
cena 69 zł. nuty.pl | Żebrowski Marcin Józef Vesperae in D (partytura) Vesperae in D (partytura)
Marcin Józef Żebrowski, kompozytor, skrzypek, wokalista i pedagog, działał w kapeli klasztoru oo. paulinów na Jasnej Górze w połowie XVIII wieku. Niniejsza publikacja zawiera dzieło "Vesperae in D" obejmujące 11 psalmów i Magnificat. W rękopisie nie ma żadnych adnotacji dotyczących święta czy uroczystości, w czasie których wykonywane było dzieło Żebrowskiego. Rękopis "Vesperae" przechowywany jest w Archiwum OO. Paulinów na Jasnej Górze pod sygnaturą III-753. Marcin Józef Żebrowski, composer, violinist, vocalist and teacher, was active in the chapel of the Paulite Fathers' monastery at Jasna Góra in the mid-eighteenth century. The manuscript of Żebrowski's Vesperae in D, contains the 11 Psalmes and the Magnificat. The manuscript does not contain any annotations concerning the feast or solemnity, during which Żebrowski's work was performed. The manuscript of Vesperae is kept in the Archives of the Paulite Fathers at Jasna Góra under the call number III-753. Lista utworów: |
Wyszukiwarka
Strona główna
Centrum Dystrybucji Nut nuty.pl
FRAZA s.c., ul. Łużycka 28a, 51-111 Wrocław
tel./fax (071) 325-82-11, tel. 372-66-68
Copyright 1997 - 2014 Fraza s.c., Wrocław, Poland