cena 94 zł.
nuty.pl
|
Rosen Charles
Styl klasyczny: Haydn, Mozart, Beethoven.
Styl klasyczny: Haydn, Mozart, Beethoven. The Classical Style Haydn, Mozart, Beethoven.
Ilość stron: | 624 |
Format: | 170 x 245 |
Opracowanie na: | książka |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Autorzy: | Autor okładki: Dudek Adam |
Zawartość: | Zajrzyj do środka. Oto kilka stron z publikacji:
|
Kod produktu: | NPL083994 |
"Styl klasyczny" jest książką wybitną, niezwykłą i fascynującą. Wszechobejmujące spojrzenie Rosena dokonywane w aspekcie wartości i muzycznego sensu odsłania i ukazuje jej szczegółowość i doskonałość ze ścisłością analityka i wrażliwością artysty. Praca bardzo inetersująca, niezbędna nie tylko dla muzyków, historyków muzyki i studentów, lecz również dla szerszego grona miłośników muzyki.
Spis treści: Od tłumacza... Przedmowa do pierwszego wydania... Przedmowa do wydania zmienionego... Przedmowa do wydania polskiego Nowa przedmowa... Podziękowania... Nota biograficzna... Uwaga o przykładach nutowych... I WPROWADZENIE Język muzyczny końca osiemnastego wieku... Styl okresu i styl grupy Tonalność Biegunowość toniczno-dominatowa Modulacja Równomierne temperowanie Osłabienie formy linearnej Teorie formy... Dziewiętnastowieczna koncepcja formy sonatowej Dwudziestowieczne rewizje Schenker Analiza motywiczna Pospolite błędy Początki stylu... Dramatyczny charakter stylu klasycznego Zakres stylów 1755-1775 Muzyka publiczna i prywatna Okres manierystyczny Protoklasyczne symetrie i wzory Determinanty formy II STYL KLASYCZNY Spójność języka muzycznego... Fraza periodyczna Symetria i przejście rytmiczne Homogeniczne (barokowe) a heterogeniczne (klasyczne) systemy rytmiczne Dynamika i oranamentacja Przejście rytmiczne i dynamiczne (Kwartet op.33 nr 3 Haydna) Przejście harmoniczne (modulacja) Styl ozdobny a styl dramatyczny Materiał konwencjonalny Stabilność tonalna i rozwiązanie Repryza a artykulacja napięcia Reinterpretacja a tonacje poboczne Subdominanty Kontrast tematyczny Pogodzenie kontrastów, rozwiązanie symetryczne Stosunek wielkiej formy do frazy, technika ekspansji ("Trio fortepianowe"H.19 Haydna) Pokrewieństwo dźwięku, akordu i modulacji Artykulacja rytmu, rola pojedynczego uderzenia Styl sonatowy i materiał ekscentryczny: forma fantazji (Mozart, "Fantazja"KV 475) Forma słyszalna a niesłyszalna Wpływy pozamuzyczne Dowcip w muzyce Struktura i ornament... Uogólniona forma sonatowa Struktura a ornament Ornamentacja w końcu XVIII w. Radykalna zmiana w funkcji zdobniczej III HAYDN OD ROKU 1770 DO ŚMIERCI MOZARTA Kwartet smyczkowy... Haydn i Carl Philipp Emanuel bach Rozpoczynanie w fałszywej tonacji Innowacje w kwartetach Scherzi, akompaniament tematyczny Energia ukryta w materiale muzycznym Dysonans jako główne źródło energii Siły kierunkowe materiału Sekwencja jako źródło energii Reinterpretacjapoprzez transpozycję Stosunek kawartetów smyczkowych do klasycznego systemu tonalnego Dalszy rozwój kwartetów smyczkowych Haydna Kwartet smyczkowy i sztuka konwersacji Symfonia... Rozwój orkiestry a styl symfoniczny Postęp stylistyczny Styl burzy i naporu Symfonia nr 46 Słabość organizacji rytmicznej we wczesnych utworach Haydna "Symfonia nr 47" Wpływ opery "Symfonia nr 75" Nowa klarowność i powściągliwość "Symfonia nr 81" Dowcip i symfoniczne dostojeństwo Symfonia "Oksfordzka" Haydn i sielanka IV OPERA SERIA...212 Problematyczny status opery seria Konwencje opery seria i buffa Tragedia osiemnastowieczna Styl dojrzałego baroku Środki dramatyczne i elegijne Gluck Doktryna neoklasyczna Muzyka i estetyka ekspresji Słowa i muzyka Gluck i rytm Mozart i "Idomeno" Recytatyw i formy złożone Fuzja opery seria i buffa, "Wesele Figara" "Fidelio" V MOZART Koncert... Mozart i forma dramatyczna Stabilizacja tonalna Symetria i upływ czasu Wykonawstwo continuo w końcu XVIII w. Znaczenie muzyczne continuo Koncert jako dramat Wstępny ritornel "Koncert Es-dur KV 271" Ekspozycja fortepianu jako dramatyzacja ekspozycji orkiestry Symetria kulminacji Poboczne przetworzenie wewnątrz repryzy Wolna część "Koncertu KV 271 jako ekspansja frazy początkowej Symetria lustrzana Finał koncertu "Sinfonia concertante KV 364" Pokrewieństwa tematyczne "Koncerty KV 412, KV 413, KV 415" "Koncert KV 449" "Koncert KV 456", modulujący drugi temat Dramatyczna rozpiętość drugiej części Finały wariacyjne "Koncert KV 459" i finały fugowe "Koncert KV 466", sztuka akcelarycji rytmicznej Jedność tematyczna "Koncert KV 467" i styl symfoniczny Wolna część, improwizacja i symetria "Koncert KV 482, barwa orkiestralna "Koncert KV 488", artykulacja zakończenia ekspozycji Wolna część i struktura melodyczna "Koncert KV 503", technika powtórzeń Dur i moll Poczucie masy "Koncert KV 537", styl protoromantyczny i luźna struktura melodyczna "Koncert klarnetowy", ciągłość nakładających się fraz "Koncert KV 595", rozwiązanie dysonansu chromatycznego Kwintet smyczkowy... Styl concertante "Kwintet KV 174", rozbudowane brzmienie a rozbudowa formy "Kwintet KV 515", nieregularne propozycje Ekpansja formy "Kwintet KV 516", problem fianłu klasycznego Durowe zakończenie utworu w moll Stylistyczne granice ekspresji Miejsce menueta w układzie części Wirtuozeria a muzyka kameralna "Kwintet KV 593" Powolne wstępy Struktura harmoniczna i sekwencje "Kwintet KV 614", wpływ Haydna Opera komiczna... Muzyka a dialog mówiony Styl klasyczny a akcja Ensemble, sekstet z "Wesela Figara", a forma sonatowa Sekstet z "Don Giovanniego", a propozycje sonatowe Relacje tonalne w operze Repryza i wymogi akcji dramatycznej Finały operowe Arie "Se voul ballare" z "Wesela Figara" Współistnienie wydarzeń muzycznych i dramatycznych: scena cmentarna z "Don Giovanniego" Komedia intrygi Osiemnastowieczna koncepcja osobowości Komedia eksperymentu psycholiogicznego i Marivaux, "Cosi fan tutte" Wirtuozeria tonu "Die Zauberflöte", Carlo Gozzi i baśń dramatyczna Muzyka i prawda moralna "Don Giovanni" i gatunek mieszany Skandal i polityka Mozart jako wywrotowiec VI HAYDN PO ŚMIERCI MOZARTA Styl popularny... Haydn i muzyka ludowa Połączenie sztuki wysokiej ze stylem popularnym Integracja elementów popularnych Niespodziewany powrót tematu w finałach Menuety a styl popularny Instrumentacja Wstęp jako gest dramatyczny Trio fortepianowe... Reakcyjna forma Muzyka kameralna a wirtuozeria pianistyczna Instrumenty czasów Haydna Zdwajanie linii basu przez wiolonczelę "Trio" H. 14 "Trio" H. 22 i ekspansja frazy "Trio" H. 28 transformacja wczesnego stylu Haydna "Trio" H. 26, akceleracja elementów motywicznych wewnątrz frazy "Trio" H. 31, bogata i ozdobna technika wariacyjna "Trio" H. 30, chromatyka Haydna Muzyka kościelna... Estetyka ekspresyjna a celebracyjna Styl opery buffa a muzyka religijna Mozartowskie parodie stylu barokowego Haydn a muzyka religijna Oratoria i styl pastoralny "Chaos" a forma sonatowa "Msza C-dur" Bethovena, problemy rozplanowania w czasie "Msza D-dur" VII BEETHOVEN Beethoven Beethoven a styl postklasyczny Beethoven a romantycy Substytuty relacji dominantowo-tonicznej Innowacje harmoniczne romantyków Beethoven i jego współcześni "Koncert fortepianowy G-dur", tworzenie napięcia przez akord toniczny Powrót do zasad klasycznych "Eroica", propozycje, kody i powtórzenia "Sonata Waldsteinowska", jedność faktury i tematu "Appassionata" i jedność dzieła Eksperymenty romanyczne w "Wariacjach c-moll" Muzyka programowa "An die ferne Geliebte" Lata 1813-1817 "Hammerklavier", wewnętrzne zależności pomiędzy ogólną formą i materiałem Rola opadających tercji w tworzeniu sekwencji Struktura sekwencyjna przetworzenia w "Hammerklavier" Stosunek do ogólnego następstwa tonacji Stosunek do struktury tematycznej "Ais" przeciw A Metronom i tempo Zmiana stylu od czasu op.22 Scherzo Część wolna Wstęp do finału Fuga Miejsce "Hammerklavier" w twórczości Beethovena Przemiana formy wariacyjnej w formę klasyczną "Opus 111" Beethoven i znaczenie proporcji muzycznych Późne lata Beethovena a konwencje czasów jego dzieciństwa... Oryginalność Beethovena a styl lat 70.XVIII w. Kadencyjny tryl w op.111 Tradycyjny tryl końcowy w kadencjach z koncertów Zawieszona odbitka: "Sonata op.101" Konwencjonalne figuracje koncertowe przeniesione do sonaty fortepianowej Dwa stereotypy lat siedemdziesiątych: subdominata w repryzie, pokrewna tonacja molowa w przetworzeniu Subdominata przeniesiona do kody Konwencja i innowacja: pokrewna tonacja molowa w "KV 576" Mozarta i "Koncercie Konoracyjnym" Konsekwentne posługiwanie się stereotypem przez Haydna Naga konwencja przedstawiona u Beethovena Stereotyp i inspiracja w op. 106 Dwie konwencje w op. 110 Integracja i alternacja motywiczna w op.110 Integracja temp "Espressivo a rubato" Radykalne stosunki tonacyjne a struktura dramatyczna Dramatyzacja akademickich elementów w fudze Jedność tempa a notacja rytmiczna w finale Wdzięk Beethovena Przesunięcie wstecz granic współczesnego stylu Synteza XVIII-wiecznych konwencji cyklu wariacyjnego Późny Beethoven, XVIII-wieczna towarzyskość a język muzyki Epilog... Schumannowski pomnik Beethovena (FANTAZJA C-dur) Powrót do baroku Zmiana w języku tonalnym Schubert Stosunek Schuberta do stylu klasycznego Środkowy okres twórczości Beethovena jako model Zasady klasyczne u późnego Schuberta Styl klasyczny jako archaizm Indeks nazwisk i tytułów...
|