Sztuka improwizacji jazzowej
Ilość stron: | 310 |
Format: | 165 x 235 |
Opracowanie na: | książka + CD |
Wersja językowa: | wstępu: polska biografii: polska opisów: polska |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Autorzy: | Autor aranżacji/opracowania: Olszewski Wojciech Kazimierz Opracowanie akompaniamentu: Olszewski Wojciech Kazimierz Redaktor: Macura Sylwia |
Zawartość: | Zajrzyj do środka. Oto kilka stron z publikacji:
|
Kod produktu: | NPL083407 |
"Sztuka improwizacji jazzowej" to publikacja, która ma uzupełnić wiedzę o muzyce jazzowej ucznia, studenta, czy pasjonata z zakresu najważniejszego aspektu rozwojowego tej muzyki - improwizacji. Autor omawia jej poszczególne elementy, m. in. umiejętne konstruowanie własnych linii melodycznych, pulsację rytmiczną i metrum w solówkach jazzowych, harmonię i jej zależności skalowe, zastosowanie w kompozycjach jazzowych efektów specjalnych, charakterystycznych dla różnych grup instrumentów, umiejętne wprowadzanie cytatów muzycznych itp. Do książki dołączona jest płyta CD z zaprezentowanymi w tekście skalami oraz krótkimi fragmentami improwizacji fortepianu z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, opartymi na tychże skalach. Publikacja zawiera "Aneks", w którym Czytelnik może zapoznać się z procesem budowania i rozwijania solówek, rozmaitymi skalami oraz autorskim zestawieniem literatury jazzowej, których znajomość jest - zdaniem Wojciecha Kazimierza Olszewskiego - niezbędnym elementem kształcenia muzyka jazzowego.
Spis treści:
Od Autora
Definicja i historia
Improwizacja w muzyce klasycznej i innych gatunkach
Koneksje historyczne klasyki i jazzu
Improwizacja jazzowa a inne działania artystyczne
Podstawy edukacyjne dotyczące improwizacji jazzowej
Mity o jazzowym improwizowaniu
Główne kierunki edukacji jazzowej
Praktyczne wskazówki edukacyjne
Autoanaliza
Elementy improwizacji
Rytm
Harmonia - progresja akordów
Melodia
Ekspresja, dynamika i artykulacja
Wstęp
Rytm w jazzie
Synkopy (offbeats)
Swing
3-4
Harmonia w jazzie
Podstawowe progresje akordów
Reharmonizacja
Progresje centrów tonalnych, Coltrane changes
Voicing
Harmonia a skale
Skala durowa i jej odmiany
Skala molowa melodyczna i jej odmiany
Skale zmniejszone
Skala całotonowa
Skala bluesowa
Skale bebopowe
Skale harmoniczne
Skale pantatoniczne
Zestawienia współcześnie stosowanych skal
Dobór skal do tzw. dominat wtrąconych
Ćwiczenie skal
Kształt melodii w improwizacjach
Amibitus
Napięcie, relaks, kulminacja
Wypełnienia
Ozdobniki
Rozwijanie melodii
Motyw
Fraza
Cisza
Problemy w kreowaniu fraz
Poszerzanie interwałów
Dodawanie lub pomijanie nut
Inwersja
Zaawansowane elementy harmoniczno-kolorystyczne melodii
Rozwiązywanie dźwięków nieharmonicznych
Chromatyka
Zwiazywanie akordów dzięki rozwojowi melodii
Wspólne i blisko leżące dźwięki oraz dźwięki prowadzące
Wspólne motywy
Patterny melodyczne i sekwencje
Sekwencje diatoniczne
Sekwencje transponujące
Półsekwencje
Łączenie sekwencji i motywów, dłuższe sekwencje
Dżwięki nieharmoniczne (niediatoniczne) w sekwencjach
Krótkie patterny
Wariacje rytmiczne patternów
Rozwój rytmiczny melodii
Rozciąganie rytmu
Kompresja rytmu
Fragmentowanie motywu
Zmiana lokalizacji motywu
Malowanie dźwiękiem
Analogie tworzenia obrazu i utworu muzycznego
Wizualizacja własnych kreacji
Pchanie - ciągnięcie
Stylizacje w improwizacjach
Emocje
Efekty specjalne
Instumenty dęte
Fortepian (instrumenty klawiszowe)
Gitara
Gitara basowa (kontrabas)
Inne elementy rozwoju solówek
Cytaty
Riffy
Kombinacje technik rozwoju solówek
Dźwięki obce (outside tones)
Zastosowanie dźwięków obcych w tonacjach durowych
Zastosowanie dźwięków obcych w tonacjach molowych
Motywy z dźwięków obcych w melodiach
Dźwięki obce dzięki skali obcej całotonowej
Dźwięki obce dzięki użyciu określonych interwałów
Dżwięki obce pochodzące z "nieistniejących"skal
Pasaże politonalne
Obce dźwięki w sekwencjach
Szybkie przemieszczanie się po skalach
Użycie tonacji "średnio" oddalonych
Improwizacja "konserwatywna"
Uczenie się standardów
Zapamiętywanie melodii
Zapamiętywanie progresji akordów
Budowa formalna utworów jazzowych
Spisywanie i analiza solówek
Double - time i half - time oraz inne techniki rozwoju rytmicznego
Double - time
Triple - time
Half - time
Zaawansowany rozwój rytmiczny
Stopniwe przyspieszenie lub zwalnianie przebiegów melodycznych
Przesunięte triole
Użycie nietypowych grup trioli
5 - 4
7 - 4
Rubato
Zmiany pulsacji rytmicznej i metrum
Improwizacja free
Improwizacja wokalna
Zespół jazzowy
Role instrumentów w zespole jazzowym
Rytm w zespole
Rytmika i balans instumentów
Interakcja
Występ
Przygotowanie wystepu
Wybór programu i kolejnosć utworów
Balans stylistyczny
Realizacja melodii głównej
Decyzje o solówkach
Zakończenia utworów
Rozmowa z publicznością
Pozamuzyczne i psychologiczne aspekty improwizowania na żywo
Relaks i koncentracja
Ogólne uwagi na temat występów
Co nieco o publiczności
Zakończenie
Aneks
Zestawienie elementów budowania i rozwijania solówek
Zestawienie relacji skal z podstawowymi funkcjami harmonicznymi
Zestawienie najważniejszych skal
Skale kościelne
Skale harmoniczne i melodyczne
Skale dominantowe
Inne skale
Pentatonika
Zestawienie najważniejszych utworów jazzowych
Zestawienie najważniejszych płyt jazzowych
Opis płyty CD dołączonej do książki
Biografia