•Centrum Dystrybucji Nut•
System sklepów muzycznych
  

pokaż koszyk
Pomoc  Podręczniki  Utwory okolicznościowe  Nuty na instrumenty klawiszowe  Nuty na instrumenty strunowe  Nuty na instrumenty dęte drewniane i dęte blaszane  Nuty na instrumenty perkusyjne  Nuty na głosy solowe i chóry  Śpiewniki turystyczne, biesiadne i rockowe  Książki  Nuty na orkiestrę  Nuty na zespoły kameralne oraz rockowe  Inne 
Indeks autorów |  Wyszukiwarka |  Mapa serwisu 

Literatura i Muzyka
Biała Alina

Okładka: Biała Alina, Literatura i Muzyka

cena 99,9 zł.


nuty.pl

Biała Alina
Literatura i Muzyka

polski Literatura i Muzyka


Ilość stron:579
Format:215 x 280
Opracowanie na:książka + CD
Dostępność:dostawa w ciągu 30 dni
Autorzy:Redaktor: Matyja-Pietrzyk Magdalena
Zawartość:

Zajrzyj do środka. Oto kilka stron z publikacji:

Kliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyć

Kod produktu:NPL083191

Jak twierdzi Alina Biała: "Prosty muzyczny przekaz jest pierwszym doświadczeniem artystycznym człowieka (...). Na podstawie rodowodu obydwu pojęć można stwierdzić: Dawno, dawno temu literatura i muzyka istniały wespół z tańcem. W etymologii nie znajdziemy jednak argumentów rozstrzygających, czy moment pojawienia się obydwu sztuk był poprzedzony wrażeniem dźwięku, czy doświadczeniem słowa. Z całą pewnością obydwa elementy były sprzęgnięte, kiedy każde z nich stawało się zaczynem przeżycia artystycznego".





Muzyka w kontekście literatury to nie tylko próba definicji muzyki czy dźwięk i intonacja. Autorka w swoich impresjach i poszukiwaniach tak naprawdę przybliża nam wszelakie motywy związane z dźwiękiem i zapisane w utworach literackich. A zatem na początku była cisza. A potem słuchanie niesłyszalnego i inspirowanie się dźwiękami natury. Rola chórów w starożytnym teatrze i znaczące postaci wędrownych pieśniarzy. Słowo jako brzmienie i znaczenie, melodia głosek i rytm wiersza to z kolei wprowadzenie do muzyczności języka i partytur literackich, jaką będzie chociażby wiersz dźwiękowy. Wzajemne przenikanie się dzieł literackich i muzycznych we właściwej korespondencji sztuk to osobne rozdziały tej książki. Nie można również zapomnieć o instrumentach muzycznych, muzykach, kompozytorach, dyrygentach, orkiestrach i koncertach, których barwne opisy można licznie odczytywać w literaturze. I oczywiście ważna postać odbiorcy.





Do książki dołączona została płyta z utworami korespondującymi z tekstami, do których odnosi się autorka. Najpiękniejsze, znane niemalże wszystkim utwory Schuberta, Vivaldiego, Beethovena, Bacha, Chopina oraz wielu innych, to prawdziwa gratka dla melomanów!


Spis treści:
Wstęp
Od ciszy do dźwięku
Cisza - głucha, niema? (Kamil Norwid, Cisza)
Cisza absolutna (Anna Kamieńska, Cisza)
Tylko dźwięki (John Cage, 4'33"tecet - Andrzej Chłopecki, Brzmienie ciszy)
Cóż wiesz o dźwięku? (Miron Białoszewski, Postukiwanie)
Słuchanie słyszalnego
Wieczna cisza i dźwięk mroku (Ludwig van Beethoven, VI Symfonia F-dur [Pastoralna], op.68 - Janusz L. Wiśniewski, S@motność w sieci; André Gide, Symfonia pastoralna).
Słyszalne słuchać (Ludwig van Beethoven, VII Symfonia A-dur, op.92 - Adam Zagajewski, W cudzym pięknie)
Głuchy maestro (Ludwig van Beerhoven, Sonata cis-moll [Księżycowa], op.27 nr 2 - Romain Rolland, Życie Beethovena; Ludwig van Beethoven; Joanna Kulmowa, Beethoven)
Od dźwięku natury do dźwięku muzyki
Dźwięki: odgłosy, głosy, muzyka (Johann Sebastian Bach, Wariacje Goldbergowskie, BWV 988 -Maria Gołoszewska, Estetyka słuchu)
O zjawisku muzycznym (Igor Strawiński, O zjawisku muzycznym)
Słowik solista (Olivier Messiaen, Katalog ptaków - Julian Tuwim, słowik)
Koncert natury (Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz)
Muzyka pór roku (Antonio Vivaldi, Cztery pory roku, op.8 - Anonim, Wiosna; Lato; Jesień; Zima;)
Wiatr harfiarz (Jarosław Marek Rymkiewicz, Harfa eolska)
Ziemia - stary instrument (Konstanty Ildefons Gałczuński, Wietrzna symfonia)
Muzyczne nastroje jesieni (Paul Verlaine, Piosenka jesienna [1])
Muzyka
Próba definicji muzyki (Fryderyk Chopin, Definicje muzyki)
Mowa bez mowy (Rainer Maria Rilke, Muzyka)
Dźwięk słowa a dźwięk muzyki (Georg Wilhelm Fredrich Hegel, Muzyka)
Siostry bliźniacze? (Thomas Mann, Doktor Faustus)
Muzyczne źródło poetyckiej kreacji (Adam Mickiewicz, Wielka Improwizacja)
Literatura i muzyka - oddzielnie (Soren Kirkegaard, Albo-albo)
Literatura i muzyka - razem (Arthur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie)
Nad literaturą (Hipolit Taine, Sztuka nad sztukami)
Muzyka i liczba (Fredrich Wilhelm Joseph Schelling, Muzyka niebieska; Jarosław Iwaszkiewicz, Słowa i chwała)
Czy nastapi kres melodii? (Siergiej Prokofiew, Czy melodie mogą się wyczerpać?)
Muzyka programowa i muzyka absolutna (Richard Strauss, Symfonia alpejska, op.64 - Jerzy Waldorff, Programowa czy absolutna?)
Co jest muzyką? (Cyprian Kamil Norwid, Bogumił)
Awangardowe uszy (Arnold Schönberg, Klavierstücke, op.11,23,25,33; Anton Webern, Passacaglia, op.1; Pierre Henry, Pierre Schaeffer, Symfonia samotnego człowieka; Jean-Michael Jarre, Oxygene - Jerzy Waldorff, Zbuntowane uszy)
Litery dźwieku (Jerzy Waldorff, Historia nut)
Już starożytni...
Narodziny muzyki (Bogusław Śmiechowski, Hipotezy dotyczące powstania muzyki; Bogusław Schaeffer, Początki muzyki)
Muzyka staroegipskiego obrzedu (Bolesław Prus, Faraon)
O czym śpiewały syreny (Claude Debussy, Nokturn nr 3, Syreny, L 91/3 - Homer, Odyseja; wacław Kubacki, Dziennik 1944-1958)
Śpiew aojdów (Homer, Odyseja)
Muzyka i miłość (Krzysztof Kamil Baczyński, Orfeusz w lesie)
Helleński Caruso (Zbigniew Herbert, Arijon)
Wesół z muzyką
Literatura i muzyka - miejsca wspólne (Witold Wirpsza, Poezja a muzyka)
Ze źródeł słowa i muzyki: epos Homera i oda Pindara (Homer, Iliada; Pindar, Olimpijska II oda)
Lira i liryka (Cyprian Kamil Norwid, Liryka i druk)
Muzyczne ziarno tragedii (Friedrich Nietzsche, Narodziny tragedii)
Wejście chóru (Sofokles, Antygona)
Muzyka gotyckiej katedry: chorał gregoriański (Hildegarda z Bingen, Kyrie - Adam Zagajewski, Szybki wiersz)
Taneczna opowieść łabędzi (Piotr Czajkowski, Jezioro łabędzie, suita z cz.III. Taniec łabędzi - Libretto Jeziora łabędziego)
Nie tylko literatura i muzyka - opera (Wolfgang Amadeus Mozart, duet La ci darem la mano z opery Don Giovanni, KV 527-Soren Kierkegaard, Albo-albo)
O marzeniu pewnego muzyka (Witold Wirpsza, Napisać muzykę do tekstu poetyckiego)
Poetyka dźwięku
Dalla sua pace albo W Dallas siepacze (łapacze, Apacze) (Wolfgang Amadeus Mozart, duet Lá ci darem la mano i aria Dalla sua pace z opery Don Giovanni, KV 527 - Stanisław Barańczak, Fonet)
Słowo - brzmienie i znaczenie (Edward Kozikowski, Ballada o młynie; Władysław Sebyła, Młyny. Sonata nieludzka)
Melodia głosek (Leopold Staff, Deszcz jesienny)
Rytm wiersza (Bolesław Leśmian, U źródeł rytmu; Bolesław Leśmian , Dąb)
Tańczace słowa (Wolfgang Amadeus Mozart, Eine kleine Nachtmusik, KV 525 - Wiesława Szymborska, Ruch)
Muzyczność języka
Gra poeta (Thomas Stearns Eliot, Muzyka poezji)
Poezjo-muzyk:Komstanty Indefons Gałczyński (Konstanty Indefons Gałczyński, Spotkanie z Chopinem)
Wiersza słuchanie (Jarosław Iwaszkiewicz, VI)
Partytura litaracka
Wiersz dźwiękowy (Stanisław Młodożeniec, Moskwa)
Tekst o niczym (John Cage, Lecture on Nothing [Odczyt o niczym])
Partytura teatralna (Miron Białoszewski, Imiesłów. Gramat)
Teatr instrumentalny (Bogusław Schaeffer, Kwartet SG; TIS MW2; Kompozycja sceniczna dla aktora, mima, tancerki i pięciu muzyków - Bogusław Schaeffer, Teatr instrumentalny; Kaczo)
Projekt powieści umuzykalnionej (Aldoux Huxley, Kontrapunkt)
Literacki przedład muzyki
Chopin wierszem (Fryderyk Chopin, Mazurek a-moll, op7 nr 2- Kornel Ujejski, Zakochana [Dzieło 7. Mazur 2.])
Wagner Żeromskiego (Richard Wagner, Tannhäuser - Stefan Żeromski, Dzienniki)
Słowa są bezsilne (Johann Sebastian Bach, Preludium i Fuga C-dur, BWV 547; Fryderyk Chopin , Nokturn cis-moll, op.27 nr1 - Jarosław Iwaszkiewicz, Jan Sebastian Bach; Chopin)
Dzieła literackie o muzyce
Morze muzyki egzystencji (Charles Baudelaire, Muzyka)
Śladami nieuchwytnego (Hektor Beriloz, Z pamiętników; Marcel Proust, W poszukiwaniu straconego czasu)
Nastroje głębi duszy (Stanisław Przybyszewski, Z psychologii jednostki twórczej)
Ekscytacja muzyką (Ludwig van Beethoven, Sonata A-dur [Kreutzerowska], op.47 - Lew Tołstoj, Sonata Kreutzerowska)
Rozum czy emocje? (Thomas Mann, Czarodziejska góra)
Sztuka podrzędna, służebna, pomocnicza? (Józef Weyssenhoff, Syna marnotrawny)
Sztuka jak nauka (Honoré de Balzac, Gambara)
Czysta muzyka (Stanisław Ignacy Witkiewicz, Sonata Belzebuba)
Deformacja formy (Witold Gombrowicz, Dziennik 1957-1961)
Estetyka hałasu (Zbigniew Herbert, Pan Cogito a pop)
Literackie opisy muzyki (Piotr Czajkowski, VI Symfonia h-moll [Patetyczna], op.74 - Thomas Mann, Buddenbrookowie; Stefan Żeromski, Dzieje grzechu)
Dzieło literackie o dziele muzycznym
Ojczyzna muzyka (Johannes Brahms, Koncert skrzypcowy D-dur, op.8 - Maria Kuncewiczowa, Cudzoziemka)
Stanisława Barańczaka Podróż zimowa (Franz Schubert, Podróż zimowa, op.89 D911 - Stanisław Barańczak, I)
Zew muzyki (Fryderyk Chopin, Mazurek gis-moll, op.33 nr1 - Jarosław Iwaszkiewicz, Mazurek gis-moll)
Muzyka ostatniej drogi (Fryderyk Chopin, Sonata b-moll, op.35 - Jan Lechoń, B-moll)
W mateczniku wiersza (Gustav Mahler, V Symfonia cis-moll - Jarosław Marek Rymkiewicz, Ogród w Milanówku, Trauermarsch. Wie ein Kondukt. Jak u Mahlera)
Literackie inspiracje dzieła muzycznego
Pasja według Krzysztofa Pendereckiego (Krzysztof Penderecki, pasja według św. Łukasza - Krzysztof Penderecki, Libretto Pasji według św. Łukasza
Magia słowa i muzyki (Paul Dukas, Uczeń czarnoksiężnika - Johann Wolfgang Goethe, Uczeń czarnoksiężnika)
Zakochana Małgorzata (Franz Schubert, Małgorzata przy kołowrotku, op.2 D 118 - Johann Wolfgang Goethe, Faust)
Od ballady do pieśni (Stanisław Moniuszko, Czaty - Adam Mickiewicz, Czaty)
Marzenie fauna (Claude Debussy, Popołudnie fauna - Stéphane Mallarmé, Popołudnie fauna. Sielanka)
Literackie nawiązanie do formy i gatunku muzycznego
Literacka i muzyczna : ballada (Franz Schubert, Król olch, op.1 D328 - Johann Wolfgang Goethe, Król olch)
Żartobliwe dźwieki (Ludwig van Beethoven, V Symfonia c-moll, op.67,cz. III Scherzo - Julian Tuwim, Scherzo)
Preludium deszczowe (Fryderyk Chopin, Preludium Des-dur [Deszczowe], op.28 nr15 - Artur Oppman, Deszcz. Preludium)
W nastroju nocy (Fryderyk Chopin, Nokturn G-dur, op37 nr2 - Leopold Staff, Nokturny; Władysław Sebyła, Nokturny)
Kołami dźwięków, kołami słów (Ludwig van Beethoven, Rondo a capriccio G-dur [Złość z powodu zagubionego grosza], op.129 - Ludwik Jerzy Kern, Czym jest muzyka?)
Fuga śmierci (Johann Sebastian Bach, sztuka fugi, BWV 1080 - Paul Celan, Fuga śmierci)
Dwa bieguny nieskończoności: symfonia i wariacje (Milan Kundera, Księga śmiechu i zapomnienia)
Symfonia dziejów (Julian Tuwim, Symfonia wieków)
Narodziny jazzu (Duke Ellington, harlem Airshaft - Leopold Tyrmand, U brzegów jazzu)
Piórem o instrumencie muzycznym
Naturalny instrument (Witold Hulewicz, Ludzki głos; Wiesława Szymborska, Przewodnik operowy)
Na poczatku była lira i liryka (Zygmunt Kubiak, Orfeusz i lira)
Płynie dźwięk harfy (Jan Lechoń, Harfa w nocy)
Do lutni o lutni (Denis Gaulitier, La rhétorique des dieux - Franciszek Dionizy Kniaźnin, Do lutni)
Strunowe, dęte, perkusyjne (Jan Antoni Homa, Altowiolista)
Sekret skrzypiec (Niccolo Paganini, Kaprys a-moll, op.1 nr24 - Anatolij Winogradow, Potępienie Paganiniego)
Smutek wiolonczeli (Johann Sebastian Bach, Suita wiolonczelowa D-dur, BWV 1012 - Adam Zagajewski, Wiolonczela)
Słuchaj i patrz - organy (Stefan Chwin, Organy oliwskie)
Instrument ze skrzydłem (Witold Hulewicz, Fortepian)
Wirtuoz trabki - Louis Armstrong (Louis Armstrong, La Vie En Rose; When the Saints Go Marching In - Ryszard Kapuściński,***[Trabka Armstronga])
Fagot wagabunga (Antonio Vivaldi, Koncert d-moll na fagot z orkiestrą, RV 481 - Witold Hulewicz, fagot)
Melodia sioła (Jerzy Libert, Na fujarce)
Instrument zespół (Witold Hulewicz, Perkusja)
Katarynaka Katarzynka (Bułat Okudżawa, Katarynka - Bułat Okudżawa, Katarynka)
Muzyka i historia
Hymn średniowiecznej Polski (Anonim, Bogurodzica - Anonim, Bogurodzica; Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy)
Literacki koncert muzyki ilustracyjnej (Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz)
Doskonałość muzyki i okrucieństwo historii (Cyprian Kamil Norwid, Fortepian Szopena)
Muzyka jako dzieje burzliwe (Jan Lechoń, Mochnacki)
Muzyczny symbol tożsamości Polaków (Anonim, Mazurek Dąbrowskiego - Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego)
Literacki obraz muzyka
Muzyka gwiaździstego nieba (Konstanty Ildefons Gałczyński, Wielkanoc Jana Sebastiana Bacha)
Maestro Mozart (Bułat Okudżawa, Piosenka o Mozarcie - Bułat Okudżawa, Piosenka o Mozarcie)
Moja muzyka, moje życie (Ludwig van Beethoven, Missa Solemnis, op.123 - Czesław Miłosz, Mistrz)
Ten diabelski Paganini (Niccolo Paganini, Kaprys a-moll, op.1 nr24 - Maurycy Mochnacki, Paganini; Wiesława Szymborska, Paganini)
Próba rekonstukcji obrazu Chopina (Zbigniew Herbert, Chopin na obrazie i na fotografii)
Portret z muzyki (Włodzimierz Słobodnik, Nocne odwiedziny pana Brahmsa)
Muzyczna drabina Jakubowa (Stanisław Barańczak, Tenorzy)
Literacki obraz odbiorcy
Słuchanie muzyki (Jarosław Iwaszkiewicz, Sława i chwała)
Dźwięk jako treść (Stefan Żeromski, Promień)
Beethovena słucham (Ludwig van Beethoven, Koncert skrzypcowy D-dur, op 61; V Symfonia c-moll, op67 - Maria Dąbrowska, Dzienniki)
Dyrygent, orkiestra, koncert
Dtyrygent dyktator (Johann Strauss syn, Nad pięknym modrym Dunajem, op.314 - Elias Canetti, Dyrygent)
Przed koncetrem (Juliusz Kaden-Bandrowski, Music-hall)
Od fenomenu orkiestry do fenomenu muzyki (Czesław Miłosz, Muzyka)
Przed koncertem i po nim (Witold Hulewicz, Cisza po muzyce)
Literatura na temat związków muzyki ze sztuką
Patrona z przypadku (Wojciech Wencel, Przepis na arcydzieło)
Skrzypek, wiatr i kostucha (Emil Zegadłowicz, Na dnie skrzypiec)
Dźwięk, mowa i muzyka architektury (Ernest Niemczyk, Od akustyki wnętrz do ich proporcji)
Fotografia kwintetu rodzinnego (Witold Wirpsza, Muzyka)
Słowniczek pojęć muzycznych
Biogramy twórców
Bibliografia
Indeks twórców i ich dzieł

Zdjęcia niektórych produktów mogą różnić się od ich rzeczywistego wyglądu.


Strona główna

Centrum Dystrybucji Nut nuty.pl
FRAZA s.c., ul. Łużycka 28a, 51-111 Wrocław
tel./fax (071) 325-82-11, tel. 372-66-68
Copyright 1997 - 2012 Fraza s.c., Wrocław, Poland