Historia muzyki XVII wieku, Muzyka we Włoszech - Dramma per musica
Ilość stron: | 537 + 171 + 54 |
Format: | 170 x 240 |
Wersja językowa: | opisów: polska słów utworów: polska, włoska |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Autorzy: | Redaktor: Szweykowski Zygmunt Maria |
Kod produktu: | NPL081043 |
Pierwsze kompletne omówienie wszystkich wystawionych drammi per musica w czasie kształtowania się tego nowego gatunku teatralno-muzycznego, którego kolebką były Florencja i Mantua (1597-1637). W repertuarze ośrodków florenckiego i mantuańskiego w pierwszym czterdziestoleciu XVII wieku wystawiono czternaście dramatów muzycznych. Kompletnych partytur zachowało się tylko sześć, z pozostałych utworów - trzy fragmenty. Natomiast teksty literackie zachowały się w komplecie. Wszystkie te pozycje poddano w książce analizie krytycznej. Właściwą analizę poprzedzają rozdziały teoretyczne, w których zostały zdefiniowane podstawowe elementy muzyczne stanowiące o gatunku. Rolę tych elementów omówiono kolejno na terenie poszczególnych drammi. W pierwszym rzędzie podano więc charakterystykę nowego typu recytatywu, wskazując przy tym różnice w podejściu do tego najbardziej istotnego elementu u poszczególnych kompozytorów. Szczegółowa konfrontacja wzajemnego stosunku warstwy muzycznej i literackiej pozwoliła przedstawić, jak zasadniczy był ten związek dla realizacji istoty przebiegu dramatycznego rządzących tym przebiegiem emocji. Do publikacji załączono osobno książki: z przykładami nutowymi drammi per musica i z tekstami dzieł w języku orginalnym oraz w tłumaczeniu na język polski.
Lista utworów:
Historia muzyki XVII wieku, Muzyka we Włoszech - Dramma per musica (Szweykowski Zygmunt Maria)
Spis treści:
Konwencje zapisowe
Wstęp
Reforma florencka
Elementy muzyczne wczesnego dramma per musica
Recytatyw
Tekst literacki - tekst muzyczny
Wersyfikacja
Akcenty
Repetycje tekstu
Sposób wymowy
Melodyka
Fraza muzyczna
Zdobienia
Klauzule i kadencje
Inne czynniki współkształtujące recytatyw
Basso continuo
Środki tonalno-harmoniczne
Aria
Aria w dramma per musica
Typy arii
Wariacja stroficzna na stałym basie
Prosta aria stroficzna
Aria recitativa
Aria jednoczęściowa
Melodyka
Chór
Rola chóru w pierwszych drammi per musica
Obsada
Technika kompozytorska
Ustępy instrumentalnr
Ilość i dobór instrumentów
Rola ustępów instrumentalnych
Sinfonia
Ritornel
Ballo
Pierwsze rezultaty założeń estetycznych - Florencja
1597/8. La Dafne - Jacopo Peri
Przebieg akcji
Muzyka
1600 Euriduce - Jacopo Peri
Przebieg akcji
Recytatyw
Układy stroficzne
Instrumentarium
Muzyczny przebieg akcji
Plan tonalny
Il Rapimento di Cefalo - Giulio Caccini
Przebieg akcji
Muzyka
1600 - L'Euridice - Giulio Caccini
Recytatyw
Układy stroficzne
Basso continuo
Plan tonalny
Szczytowe osiągnięcia - Mantua
1607 - L' Orfeo - Claudio Monteverdi
Przebieg akcji
Recytatyw
Układy stroficzne
Instrumentarium
Ustępy instrumentalne
Toccata
Ritornele
Sinfonie
Moreska
Muzyczny przebieg akcji
Prolog
Akt I
Akt II
Akt III
Akt IV
Akt V
Koncepcja tonalna i jej funkcje wyrazowe (Zofia Fabiańska)
Plan tonalny
Dobór melodii i sfer odniesień tonalnych
Szczegółowe rozwiązania modalne i kontrapunktyczne
1608. La Dafne - Marco da Gagliano
Przebieg akcji
Recytatyw
Układy stroficzne
Układy stroficzne solowe
Układy stroficzne o zmiennej obsadzie
Układy stroficzne chóralne
1608 L'Arianna - Claudio Monteverdi
Przebieg akcji
Muzyka
Gli Amori di aci e di Galatea - Santi Orlandi
Kontynualcja i zmierzch florencko-mantuańskiego dramma per musica
1619 Il Medoro - Andrea Salvadori
1624 La Regina Sant Orsola - Andrea Salvadori
1625 La Liberazione di Ruggiero dall'isola d'Alcina - Francesca Caccini
Przebieg akcji
Recytatyw
Układy stroficzne
Układy stroficzne solowe
Układy stroficzne mieszane
Ustępy instrumentalne
1626 La Giuditta - Andrea Salvadori
1628 La Flora - Marco da Gagliano, Jacopo Peri
Przebieg akcji
Recytatyw
Współpraca Gagaliano-Peri
Clori
Zefir
Inferno
Układy stroficzne
Arie solowe
Arie recitative
Układy stroficzne mieszane
1637 Le Nozze Degli Dei - Gio - Carlo Coppola
Zakończenie
Teksty źródłowe
Ottavio Rinuccini - L'Euridice - Przedmowa
Jacopo Peri - L'Euridice - Przedmowa
Marco da Gagliano - La Dafne - Przedmowa
Michalangelo Buonarroti - Descritazione delle Felicissime nozze
Bibliografia
Indeks osób i dzieł