cena 45,25 zł.
nuty.pl
|
Czekanowska Anna
Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec
Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec
Ilość stron: | 304 |
Opracowanie na: | książka |
Wersja językowa: | polska |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Kod produktu: | NPL077899 |
Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec. Autorstwa Anny Czekanowskiej to zarówno praca naukowa, jak i fascynująca gawęda o odmiennościach kulturowych różnych zakątków świata, od Oceanii po Kazachstan, prezentowanych na przykładzie bogactwa lokalnej kultury muzycznej. Autorka, wykorzystując swoje kompetencje w zakresie antropologii kulturowej oraz muzykologii, opowiada o wpływie czynników kulturowych na postrzeganie świata, odsłaniając często niedostrzegalne mechanizmy społecznej konstrukcji rzeczywistości.
Spis treści
Kultury Tradycyjne wobec Współczesności Podziękowania Kilka Wyjaśnień Wprowadzenie l. Afryka Ludzi z Księżyca". Rytm ruch dialog 1.1. U podstaw odmienności muzyki afrykańskiej 1.2. Rodzime źródła historyczne i rodzaje ich przekazu 1.3. Wierzenia i ich przekaz przez sztukę 1.4. Muzyka i taniec jako środki komunikacji 1.5. Normy etyczne i ich odzwierciedlenie w tradycyjnym przekazie 1.6. Systemy muzyczne uwarunkowane kulturowo a) System obowiązujący na dworze Królów Kabaka b) System na mirę tradycja Królestwa Wielkiego Zimbabwe? 1.7. Instrumenty muzyczne ich symbolika i funkcje a) Bęben i jego status społeczny b) Lamelofony i ksylofony - instrumenty o ustalonych skalach c) Instrumenty strunowe, dęte i samobrzmiące ich funkcje 1.8. Muzyka popularna wizja społeczeństwa tradycyjnego czy współczesnego? 1.9. Wojny, migracje wymuszone. Nowa funkcja muzyki? 2. Indie jedna czy wiele cywilizacji? Dawne źródła i zachowane do dziś praktyki 2.1. Przekaz tradycji zasady komunikacji a) przekaz przez recytowane sylaby b) taniec środkiem komunikacji kody i symbole c) przekaz literacki najważniejsze poematy 2.2. Podstawy teorii muzyki koncepcja Ragi a) rozwój ragi w perspektywie historycznej b) gramatyka muzyki klasycznej terminologia c) projekcja formy muzycznej wykonanie 2.3. Tradycje Północy i Południa 3. Indonezja jedność w wielości (Bhinneka Tunggal Ika). Kontynuacja czy Promocja Tradycji 3.1. Pomiędzy przekazem indyjskim, malajskim i Dalekiego Wschodu 3.2. Poematy i ich bohaterowie. Prezentacje dramatu. Taniec 3.3. Gamelan Zespół Instrumentalny. Koncepcja Wykonania a) Funkcje grup instrumentów i solistów b) Tradycja Jawy a Bali 3.4. Patet Idea czy Gramatyka. Terminologia a) Patet według tradycji Jawy
b) Pypatet według tradycji Bali 3.5. Przekaz tradycji. Program nauczania i jego instytucje. System promocji a) Szkoły i ich system b) Nauczanie tradycyjne formy edukacji zbiorowej i indywidualne 3.6. Tradycja wobec globalizacji a) Stosunek do spuścizny obcych uznanie czy obrona przed infiltracją? b) Muzyka popularna nowym wyzwaniem dla polityki kulturalnej 3.7. U podstaw kultury pierwotnej Srivi Jaya 4. Azja postsowiecka w dobie obecnych przemian część I Azja Środkowa na jedwabnym szlaku 4.1. Tradycja Oaz a) U podstaw tradycji. Koncepcja drogi" b) Poezja i przekaz epicki 4.2. Tradycja stepu a) Podstawowe symbole i tematy b) Główne wątki i ich bohaterowie 4.3. Klasyczne cykle muzyczne Maąam a Kjui a) maąam/muąam w tradycji Azji Środkowej b) kjui i próba jego interpretacji 4.4. Przekaz ludowy, jego rodzaje i uwarunkowania 4.5. Osiągnięcia i ograniczenia sowieckiej polityki kulturalnej a) Nowe programy i ich instytucje b) Przeobrażenia społeczne i religijne 4.6. Impulsy transformacji część II - Syberia - Ziemia Uśpiona 4.7. U Podstaw Autochtonicznej Kultury Syberii 4.8. Muzyka i Taniec jako przekaz tradycji a) podstawy orientacji, percepcji i poznania b) komunikacja i zasady jej przekazu c) seans szamański i jego funkcje d) psychopatologiczne aspekty stosowanych zabiegów 4.9. Kultura ludności rodzimej: literatura, muzyka, taniec a) Przekaz epiki. Główne symbole, watki, forma, poetyka b) Przekaz literacki a przekaz muzyczny c) Instrumenty muzyczne, taniec i jego symbolika 4.10. Przybyli. Ich tradycje i kład do kultury Kozacy, starowierzy, zesłańcy 4.11. Tradycja wobec transformacji legenda czy rzeczywistość? 5. Oceania - świat wysp i wielkich migracji. Symbole i metafory 5.1. Świat odkryty przez Kapitana Cooka. Piękno i okrucieństwo. 5.2. Melanezja w oczach Bronisława Malinowskiego. Odkrycie systemu integracji. a) System wymiany kula. b) Ogrodnictwo na rafach koralowych c) struktura społeczno-polityczna. Rodzina. 5.3. Wyniki badań z końca XX w. sztuka. a) klasyczna tradycja Polinezji poezja i jej przekaz przez taniec b) podstawy teorii muzyki Melanezja c) u podłoża kultur pierwotnych. Dialog z przyrodą. 5.4. Tradycja Oceanii wobec inwazji turystyki 6. Muzyka Żydowska modlitwa i pieśń 6.1. Muzyka doby starożytnej. Znaczenie Biblii a) okres pierwszej świątyni b) lata drugiej świątyni c) tradycja synagogi i jej nowatorstwo d) początki diaspory 6.2. Muzyka Średniowiecza. Mistycyzm Żydowski a) tradycja sefardyjska b) mistycyzm średniowieczny 6.3. Muzyka Żydowska u Zarania Doby Nowożytnej a) tradycja aszkenazyjska Europy zachodniej b) tradycja aszkenazyjska Europy wschodniej 6.4. Muzyka Wokalna Europy Wschodniej i jej Religijne Przesłanie a) instytucja hazana/kantora b) hasydyzm c) pieśń ludowa 6.5. Muzyka Instrumentalna i jej Kontekst Społeczny a) instytucja klezmera b) muzyka popularna 6.6. Muzyka Holokaustu 6.7. Muzyka dnia dzisiejszego. Czy odrodzenie tradycji? 7. Mit Ameryki propozycja kultury/muzyki dla 'otwartego świata'? 7.1. Ideologia twórców nowego porządku" 7.2. Społeczeństwo amerykańskie i jego tradycje a) tradycja anglosaska WASP b) tradycja irlandzka c) tradycje Południa muzyka popularna d) tradycje grup etnicznych Europy Wschodniej e) tradycja latynoska f) tradycja afro-amerykańska g) tradycja indiańska h) tradycja przybyszy z Azji 7.3. Sytuacja kultury/muzyki dzisiaj: redefinicja dawnych założeń? a) Podstawy zachowanego paradygmatu b) Krytyka założeń amerykańskiego paradygmatu z perspektywy uczonych europejskich c) Krytyka wyrażana przez przedstawicieli innych kontynentów d) Szczytowe osiągnięcia kultury / muzyki amerykańskiej awangarda c) Przekaz dla mas i jego znaczenie hip-hop 8. Uwagi Końcowe. Podstawowe pojęcia i definicje na nowo przejrzane. Kultura, tradycja, tożsamość, muzyka a) Bibliografia b) Dokumentacja c) Dyskografia d) Indeksy
|