Muzyka jako element wychowania
Ilość stron: | 148 |
Format: | 100 x 210 |
Opracowanie na: | książka |
Wersja językowa: | polska |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Zawartość: | Zajrzyj do środka. Oto kilka stron z publikacji:
|
Kod produktu: | NPL074123 |
Książka jest filozoficzną refleksją nad muzyką jako środkiem wychowawczego oddziaływania wobec dzieci z różnymi rodzajami niepełnej sprawności. Jest ona napisana językiem przystępnym dla nieprofesjonalistów, co może stanowić o jej edukacyjnych walorach dla studentów pedagogiki, psychologii, muzykoterapii, pielęgniarstwa pediatrycznego, specjalizujących się w pediatrii i rehabilitacji oraz rodziców dzieci z problemami rozwoju.
"Ważnym przesłaniem książki jest wykazanie, że dominujące na gruncie pedagogiki podejście terapeutyczne, które traktuje muzykoterapię jedynie jako formę leczenia, musi być poszerzone o całościowy kontekst oddziaływania osoby na osobę. Autorka podkreśliła i rozwinęła myśl o ogólnorozwojowym i wychowawczym wpływie muzykoterapii na dziecko".
Dr Dorota Kornas-Biela, Instytut Pedagogiki KUL
W celu dopełnienia charakterystyki poszczególnych typów niepełnosprawności zaproponowano kilka scenariuszy zajęć pt.Wybrane formy aktywności muzycznej w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Autorem scenariuszy jest dr Mirosław Kisiel, specjalista w zakresie wychowania muzycznego.
Spis treści:
Wstęp
Rozwój osobowy dziecka z niepełnosprawnością
Personalistyczna wizja człowieka
Struktura osoby
Dziecko jako osoba
Niepełnosprawność a godność ciała ludzkiego
Aspekty rozwoju dziecka z niepełnosprawnością
Aspekt psychologiczno-pedagogiczny
Aspekt personalistyczno-pedagogiczny
Muzyka jako środek oddziaływania
Percepcja muzyki
Percepcja jako proces przetwarzania informacji
Wymiar przedmiotowy
Wymiar podmiotowy
Dziecko w sytuacji kontaktu z muzyką
Percepcja a rozumienie muzyki
Percepcja a reagowanie na muzykę
Czynniki wspływające na kształtowanie się stosunku dziecka z niepełnosprawnością do muzyki
Lecznicze oddziaływanie muzyki
Muzyka a medycyna - rys historyczny
Walory terapeutyczne elementów składowych muzyki
Muzykoterapia dziecięca - aspekt terapeutyczny
Wartość wychowawcza muzyki w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością (na przykładzie działania muzykoterapii)
Aspekty oddziaływania muzykoterapii w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością
Aspekt umuzykalniający
Aspekt ogólnorozwojowy
Metody i formy muzykoterapii dziecięcej
Metoda rytmiki ruchowej Emila J. Dalcroze'a
Elementarna muzyka dnia powszedniego Carla Orffa
Inne metody w muzykoterapii
Zastosowanie muzyki w poszczególnych typach niepełnosprawności
Zakończenie
Bibliografia
Scenariusze zajęć
Dr Mirosław Kisiel: Wybrane formy aktywności muzycznej w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Scenariusz zajęć muzyczno-plastycznych dla dzieci w przedszkolnej grupie specjalnej: Imieninowe ciasteczka
Scenariusz zajęć muzycznych dla dzieci z dysfunkcją narządu wzroku: Muzyka jest dobra na wszystko
Scenariusz zajęć muzycznych dla dzieci z zaburzeniami narządów ruchu: Tworzenie improwizacji rytmicznej i ruchowej do muzyki i tekstu
Scenariusz zajęć muzycznych dla dzieci upośledzonych w stopniu lekkim w grupie szkolnej: Czy muzyka może się złościć? - rozpoznajemy swoje uczucia
Scenariusz zajęć muzykoterapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych: Muzyka środkiem odreagowania napięć psychofizycznych dziecka