cena 44,45 zł.
nuty.pl
|
Guczalski Krzysztof
Filozofia muzyki.
Ilość stron: | 340 |
Format: | 168 x 238 |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Kod produktu: | NPL059866 |
Artykuły składające się na tom podejmują szeroką paletę najważniejszych zagadnień filozofii i estetyki muzyki. W tomie znajdują się artykuły poświęcone problematyce znaczenia, treści i formy muzyki, elementów semantycznych (znaku, symbolu) w muzyce, stosunkowi muzyki do języka, problemowi ekspresji w muzyce, zarówno w sensie jej własności ekspresywnych, jak i bezpośredniej ekspresji twórcy - a tu z kolei z rozróżnieniem na ekspresję kompozytora i wykonawcy. Kolejna grupa artykułów poświęcona jest różnorakim relacjom, w jakie muzyka wchodzi z innymi sztukami, w tym wypadku z literaturą, filmem i malarstwem. Z jednej strony poruszane są tematy złożonych, wielostronnych relacji strukturalnych i semantycznych pomiędzy muzyką a tekstem słownym, a z drugiej wizji muzyki wyrażonej w dziełach literackich. Bogactwo i zakres prezentowanych treści, oryginalność i wnikliwość ujęcia w jednych tekstach, zwrócenie uwagi na nowe, nieznane wątki w innych oraz prawdziwa interdyscyplinarność tomu sprawiają, że wydaje się on być pozycją, która znajdzie szerokie grono odbiorców: nie tylko zainteresuje z pewnością rozmaite - bo reprezentujące szeroki wachlarz różnych specjalności - kręgi akademickie (filozofia, muzykologia, estetyka, teoria muzyki, filologia, filmoznawstwo, kulturoznawstwo, polonistyka, psychologia i pedagogika muzyki), ale ma jednocześnie potencjał, aby przyciągnąć także czytelników spoza nich: szukających pogłębionej i wielostronnej refleksji miłośników muzyki. [Fragment recenzji prof. dr hab. Zygmunta Szweykowskiego]
Spis treści: Wprowadzenie KRZYSZTOF GUCZALSKI Część I MIECZYSŁAW TOMASZEWSKI Momenty autobiograficzne, autoekspresyjne i autorefleksyjne dzieła muzycznego IWONA SOWIN´SKA Fantom kontrapunktu w dziejach myśli filmowej TOMASZ BARANOWSKI Problemy formy i ekspresji w refleksji estetycznej kompozytorów Szkoły Wiedeńskiej MARCIN TRZĘSIOK Śpiew to istnienie. Estetyka muzyczna Rainera Marii Rilkego RAFAŁ CIESIELSKI Problematyka estetycznomuzyczna w zwierciadle edukacji czyli o ucieczce od muzyki (rekonesans podręcznikowy) TERESA MALECKA Zbigniew Bujarski. Kompozytor malarz KRZYSZTOF GUCZALSKI O niejęzykowym charakterze muzyki PIOTR PODLIPNIAK Czy muzyka ma charakter uniwersalny? KRZYSZTOF SZWAJGIER Muzyczne reprezentacje idei filozoficznych. Trzy przybliżenia Część II ALICJA JARZĘBSKA O znaczeniu muzyki w świetle refleksji estetycznej Igora Strawińskiego ANDRZEJ HEJMEJ Peryferyjne znaczenia muzyki (Aria: Awaria S. Barańczaka) KRZYSZTOF LIPKA Warstwowy układ treści dzieła muzycznego LESZEK POLONY Pojęcie znaku i symbolu w muzyce w myśli klasyków hermeneutyki muzycznej: Kretzschmara i Scheringa ANNA BROŻEK O formie w muzyce według Strawińskiego i Schönberga RENATA SKUPIN Joga dźwięku i konstruktywizm w muzyce Giacinto Scelsiego między Wschodem a Zachodem JERZY SKARBOWSKI O zjawisku muzyczności MACIEJ JABŁON´ SKI Kilka uwag o potrzebie muzykologii filozoficznej JAN HARTMAN Dlaczego muzyka się podoba? ANNA JEREMUS Filozofia przekazu dzieła muzycznego w świetle odczuć artysty-odtwórcy i odbiorcy Część III MAREK JAMRÓZ Byt i muzyka w Ordo virtutum Hildegardy z Bingen MARCIN POPRAWSKI Poetycka kontrafaktura jako recepcja dzieła muzycznego WinterreiseMüllera, Schuberta i Barańczaka LEON MIODON´ SKI Muzyka i absolut. O wartości muzyki w idealizmie niemieckim ARTUR PASTUSZEK Muzyka Sztuka Czysta versus sztuka zdehumanizowana? Sonata Belzebuba Stanisława Ignacego Witkiewicza ANDRZEJ LORENZ Metafizyka muzyki Schopenhauera a muzyka Beethovena ŁUCJA DEMBY Kinestezja i cenestezja, czyli po co filmowi muzyka? Rola muzyki w koncepcji kinowej projekcji-identyfikacji Edgara Morina JOLANTA KRZYŻEWSKA Typy osobowości a możliwe preferencje muzyczne ANNA CHĘĆKA-GOTKOWICZ Ekspresja wykonawcy a treści ekspresywne dzieła muzycznego: konflikt czy dopełnienie JAGNA DANKOWSKA W poszukiwaniu nowej klasyki Noty o autorach Indeks osób
|