cena 85 zł.
nuty.pl
|
Fubini Enrico
Historia estetyki muzycznej.
Ilość stron: | 556 |
Format: | 175 x 242 |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Kod produktu: | NPL059864 |
Autor w zwartej formie ukazuje czytelnikowi pełny obraz dziejów estetyki muzycznej od głębokiej starożytności do czasów najnowszych. Książka prezentuje cenną panoramę poglądów estetycznych w odniesieniu do muzyki w kolejnych epokach historycznych. Oryginalne wydanie "Historii estetyki muzycznej" E. Fubiniego zostało opublikowane przez turyńska oficynę Einaudi w dwóch tomach. Zgodnie z sugestią Autora, w polskim przekładzie tomy te zostały scalone przy zachowaniu dwuczęściowej struktury całości oraz wstępów do poszczególnych edycji obydwu tomów. Źródłem niniejszego przekładu był tekst włoski. Wszelako na życzenie Autora, przekład ten skonfrontowano z wydaniem angielskim, które zawiera wiele poprawek i dodatków, jak też uaktualnioną bibliografię przedmiotu. [Fragment wstępu książki]
Spis treści: CZĘŚĆ PIERWSZA Przedmowa Nota od tłumacza I. Od Homera do pitagorejczyków 1. Muzyka w poematach Homera 2. Muzyka jako ideał edukacyjny 3. Wynalezienie vóuoi . 4. Najstarsze mity o muzyce: Orfeusz i Dionizos 5. Etyka muzyczna i pitagorejczycy 6. Harmonia 7. Damon i etyka muzyczna II. Platon, Arystoteles i kryzys pitagoreizmu 1. Muzyka w greckiej polis 2. Muzyka jako sophia 3. Opozycja wobec etyki muzycznej 4. Arystoteles: muzyka jako dyscyplina wolna i szlachetna 5. Arystoksenos i okres hellenistyczny 6. Szkoła perypatetycka III. Od świata antycznego do średniowiecza 1. Narodziny pitagoreizmu neoplatońskiego 2. Muzyka jako scientia bene modulandi 3. Boecjusz i musica mundana 4. Muzyka jako nauka i praktyka wirtuozowska IV. Średniowiecze 1. Stosunek do greckiej nauki o muzyce 2. Pierwsi teoretycy renesansu karolińskiego 3. Musica enchiriadis i pedagogika muzyczna 4. Harmonia muzyczna i harmonia niebiańska 5. Narodziny polifonii i nowe problemy teorii muzycznej 6. Kryzys teologii muzycznej V. Debata wokół ars nova 1. Bulla Jana XXII 2. Johannes de Muris i Jakub z Liege: spór o nową muzykę 3. Kryzys średniowiecznej tradycji teoretycznej 4. Johannes Tinctoris i efekty muzyki 1. Prekursor: Henricus Glareanus 2. Gioseffo Zarlino i nowa koncepcja harmonii 3. Muzyka i wyłonienie się publiczności 4. Nowe instrumenty i godność wykonawcy 5. Humanizm muzyków i sens klasyczności VII. Słowo i muzyka w okresie kontrreformacji 1. Zrozumiałość tekstu i harmonia 2. Camerata Bardiego i teoria afektów 3. Muzyka wedle natury 4. Muzyka i kontrreformacja katolicka 5. Polemika Artusiego z Monteverdim 6. Reforma protestancka i przemiany postaw moralistycznych w muzyce 7. Harmonia i nowy pitagoreizm 8. Leibniz: pogodzenie zmysłów i rozumu Zakoń czenie CZĘŚĆ DRUGA Przedmowa do pierwszego wydania Uwagi do drugiego wydania Przedmowa do trzeciego wydania I. Od barokowego racjonalizmu do estetyki uczucia 1. Harmonia i opera 2. Muzyka, nauka i filozofia 3. Kryzys recitar cantando 4. Muzyka i poezja 5. Naśladowanie natury 6. Raguenet i Le Cerf: polemika między Francją a Włochami 7. Uczucie w muzyce 8. Racje serca 9. Pitagoreizm w muzyce II. Oświecenie i encyklopedyści 1. Jedność sztuk i rozumu: Rameau 2. Encyklopedyści i mit muzyki włoskiej 3. Muzyka wokalna i instrumentalna 4. Estetyka i historiografia 5. Bach i oświecenie 6. Gluck i Piccinni: ostatnia querelle 7. Klasycy i bel canto 8. Oświecenie i forma sonatowa III. Romantyzm 1. Język muzyczny i język poetycki 2. Wackenroder: muzyka jako język uprzywilejowany 3. Schelling: muzyka jako rytm 4. Hegel: uczucie niewidzialne 5. Schopenhauer: muzyka jako bezpośrednie przedstawienie świata 6. Kompozytor romantyczny w obliczu muzyki 7. E. T. A. Hoffmann i romantyczny mit Beethovena 8. Stendhal: radość odczuwania 9. Literaci i krytycy w obliczu muzyki IV. Muzyka i synteza sztuk 1. Heinrich Heine: muzyka i publiczność 2. Muzyka programowa 3. Wagner: sztuka i rewolucja 4. Nietzsche: kryzys racji romantycznych V. Reakcja na romantyzm i narodziny pozytywizmu 1. Hanslick i formalizm 2. Historiografia między romantyzmem a pozytywizmem 3. Pozytywizm i narodziny muzykologii 4. Pochodzenie muzyki 5. Badania akustyczne i psychofizjologiczne VI. Formalizm XX-wieczny 1. Strawiński: forma czasu 2. Gisele Brelet: czas muzyczny 3. Boris de Schloezer i język muzyczny 4. Susanne Langer i nowy sens 5. Leonard Meyer: estetyka i psychologia 6. Deryck Cooke: słownik emocji VII. Neoidealizm włoski i estetyka muzyczna 1. Pierwsze studia muzykologiczne we Włoszech 2. Reakcja na pozytywizm 3. Problem interpretacji muzycznej 4. Krytyka i historiografia idealistyczna VIII. Estetyka i socjologia muzyki 1. Jules Combarieu i narodziny estetyki socjologicznej 2. Socjologia muzyki między pozytywizmem a empiryzmem 3. Socjologia muzyki i marksizm 4. Estetyka muzyczna w krajach Europy Wschodniej 5. Th. W. Adorno i dialektyka socjologii muzycznej 6. Carl Dahlhaus: historia i historiografia muzyki IX. Estetyka i dodekafonia 1. Kryzys języka muzycznego 2. Schönberg i poetyka dodekafonii 3. Hindemith i Webern: dwie interpretacje dodekafonii 4. Dodekafonia i filozofia 5. Bloch i myśl utopijna 6. Adrian Leverkühn: dodekafonia i awangarda X. Poetyki awangardy 1. Schönberg nie żyje 2. Język i struktura 3. Indeterminacja i negacja języka muzycznego 4. Najnowsze tendencje współczesnej myśli o muzyce Konkluzje Dokąd zmierza estetyka muzyczna? Bibliografia Indeks nazwisk
|