cena 34,65 zł.
nuty.pl
|
Jarzębska Alicja
Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej
Ilość stron: | 312 |
Format: | 168 x 240 |
Wersja językowa: | polska |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Kod produktu: | NPL056620 |
Niniejsze wydanie zawiera wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, m.in:zagadnienia z teorii harmonii, dzieła muzycznego, wybrane metody analizy utworów dodekafonicznych...
Spis treści: Prolog Część I. Teorie muzyki tonalnej Wybrane zagadnienia z teorii harmonii Założenia teorii harmonii Jeana Philippe'a Rameau Koncepcja tonalności (tonalité) François Josepha Fétisa Harmoniczne kształtowanie linii głosowych w "muzyczne zdania"(des reinen Satzes) według Johanna Philippa Kirnbergera Podstawowe pojęcia teorii Georga Josepha Voglera i jego koncepcja skali chromatycznej Rola skali skali diatonicznej w systemie teoretycznym ( Stufentheorie) Simona Sechtera System harmonii funkcyjnej (Funktionstheorie) Hugo Riemanna Źródła "kryzysu harmonii" w ujęciu Ernsta Kurtha Sysytematyka współbrzmień Paula Hindemitha "Jedność tonalna"(monotonality) Arnolda Schönberga Teoria dzieła muzycznego jako "pięknej całości" Homofoniczna "mowa dźwięków" Polifoniczna "budowla muzyczna" Koncepcje muzyki "dynamicznej" i "kolorowej" Dzieło muzyczne jako "rozwijający się organizm" Muzyka jako przejaw "energii" Problem "kolorytu" dzieła muzycznego Teorie integracji utworu muzycznego odwołujące się do "idealnej substancji" lub "zbioru klas wysokości" Pojęcie "praosnowy" (Ursatz) Hainricha Schenkera Idea "wspólnoty substancjalnej" ( Substanzgemeinschaft) Hansa Mersmanna Konepcja "fundamentalnej serii klas wysokości" (Grundgestalt, basic set) Arnolda Schönberga i "komórki integrującej"(basic cell) Rudolfa Rétiego Teorie muzyki inspirowane lingwistyką strukturalną i generatywną oraz semiotyką Analiza muzycznego stylu według Leonarda B.Meyera i model "imlikacja - realizacja" Eugene Narmoura Model syntagmatyczno - paradygmatyczny Nicolasa Ruweta Model generatywny Freda Lerdahla i Raya Jackendoffa Emocja i znaczenie w muzyce wg Leonarda B.Meyera Związki tekstu słownego z tekstem muzycznym według Michała Bristigera Część II. Wybrane teorie i metody analizy muzyki posttonalnej Muzyka posttonalna:"postępowa" czy "inaczej uporządkowana"? Teoria i metody analizy muzyki atonalnej Teoria zbiorów klas wysokości dźwięku Allena Forte'a Pojęcia "ośmiotonowego szeregu" i atonalnego prowadzenia głosu Wybrane metody analizy utworów dodekafonicznych Analiza muzyki dodekafonicznej Schönberga Idea dwunastotonowej serii w muzyce Igora Strawińskiego Koncepcje teoretyczne Oliviera Messiaena i jego uczniów Prekompozycyjne szeregi liczb i notacja muzyki serialnej Nowatorskie efekty dźwiękowo szmerowe i ich notacja: pojęcie "sonorystyka" Józefa M. Chomińskiego Teorie brzmienia P.Schaeffera (objet sonore), W. Slawsona (sound color), R.Cogana (sonic structure) Zastosowanie ogólnej teorii systemów do analizy muzyki Igora Strawińskiego Adaptacja koncepcji schematu poznawczego do analizy muzyki Igora Strawińskiego Metody analizy muzyki tonalnej i posttonalnej inspirowane fenomenologią i hermeneutyką Chronologiczny wykaz wybranych prac z filozofii, estetyki i teorii muzyki Indeks
|