cena 21,05 zł.
nuty.pl
|
Jarzębska Alicja
Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku
Ilość stron: | 274 |
Format: | 170 x 242 |
Wersja językowa: | polska |
Dostępność: | dostawa w ciągu 30 dni |
Kod produktu: | NPL056597 |
"Idee relacji serialnych" jest to książka autorstwa Alicji Jarzębskiej, traktująca o dwudziestowiecznych trendach, które determinowały nowe relacje między teorią serialną a nauką kompozycji i analizą utworów muzycznych. "Idee ralacji serialnych " to próba znalezienia takiego modelu teorii muzyki, który uwzględniałby prawidłowości brzmieniowe utworu techniki serialnej, a nie tylko zapis. Autorka zaproponowała taką procedurę badania utworów muzycznych, która uwzględniałaby związek między strukturą konceptualnej całości ( serią ), a jakością brzmienia audytywnej całości ( formalnej ) oraz związek między podobieństwem audytywnych całości a przyjętym przez kompozytora systemem podobieństw serialnych.
Spis treści: Wstęp Część I. Idee relacji serialnych w historii muzyki XX wieku Atonalność, dodekafonia i serializm a problem koherencji oraz brzmieniowości Recepcia idei relacji serialnych a problem koherencji konceptualnej i audytywnej Problem genezy idei relacji serialnych a pozytywizm logiczny Recepcja idei relacji serialnych w historii muzyki XX wieku Okres twórczości kompozytorów szkoły wiedeńskiej ( 1924 - 1950 ) Okres międzynarodowej akceptacji idei relacji serialnych i dwunastodźwięków ( 1950 - 1970 ) Okres zmierzchu modernizmu ( 1970 - 1990 ) Część II. Idee relacji serialnych w teorii ,uzyki i nauczaniu kompozycji muzycznej Teoria koherencji konceptualnej Inwarianty 12 - tonowego uniwersum według H. Eimerta i J. M. Hauera Schönbergowska koncepcja 12- tonowej serii jako idei integrującej utwór muzyczny Warianty 12-tonowej serii według E.Křeneka, M.Babbitta, H.Jelinka, H.Eimerta i G. Perle'a Teoria wieloparametrowych relacji serialnych według P.Bouleza Teoria kompleksów serialnych według A.Forte'a Teoria muzyki w ujęciu J.Rahna i R.D.Morrisa Idee relacji serialnych w dydaktyce kompozycji muzycznej Zastosowaniekoncepcji relacji serialnych w nauczaniu kontrapunktu Kompozycja muzycznaa jako 12-tonowa monodia akompaniowana Naśladowanie metody twórczej A.Schönberga Kompozycja muzyczna jako realizacja "Zwölftongestalt" Kompozycja muzyczna jako montaż wariantów 12-tonowej serii Relacje serialne jako inspiracja nowatorskiego brzmienia utworów muzycznych Część III. Analiza twórczości kompozytorów XX wieku w aspekcie koherencji konceptualnej i audytywnej Prekompozycyjne relacje serialne a problem analizy utworów muzycznych Horyzontalne i wertykalne struktury dźwiękowe a serie klas wysokości dźwięku i brzmieniowość Seria klas wysokości dźwięku i preferowane jej warianty Horyzontalne struktury dźwiękowe a 12- tonowa seria i brzmieniowość Seria a temat melodyczny Seria a punktualistyczny typ brzmienia Seria a nieselektywny przebieg dźwiękowy Wertykalne struktury dźwiękowe a 12-tonowe serie i brzmieniowość Seria klas wysokości dźwięku a problem polifonii i warstw brzmieniowych Serie integralne a brzmieniowość Dwunastotonowość a seria wartości rytmicznych Dwunastotonowość a seria symboli dynamicznych i artykulacyjnych Koherencja konceptualna a koherencja audytywna Typy inwariantów audytywnych Inwarianty o stabilnej strukturze rytmicznej Inwarianty o stabilnej jakości brzmienia Symetria konceptualna a symetria audytywna Zakończenie Wykaz prac cytowanych Indeks
|