Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej z CD
Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej Wojciecha Kazimierza Olszewskiego stanowi kontynuację i poszerzenie tematyki zarysowanej w Podstawach harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej (NPL081076). W prezentowanej publikacji Autor wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z aranżacją muzyczną dziedziną artystyczną jednak w dzisiejszym świecie mocno związaną z funkcją usługową. Pokrótce charakteryzuje instrumenty muzyczne, podaje ich skale, proponuje praktyczne sposoby łączenia ich w grupy, ze szczególnym uwrażliwieniem na walory brzmieniowe budowanej aranżacji. Czytelnik znajdzie tu także wskazówki, dotyczące różnych technik aranżowania, kolejnych etapów tej pracy oraz porady, jakich błędów unikać, by materiał końcowy był jednoznaczny i czytelny. Jeden z rozdziałów Autor poświęcił omówieniu najbardziej popularnych schematów rytmicznych, z jakimi można współcześnie zetknąć się w muzyce nie tylko jazzowej, ale również rozrywkowej (np. w muzyce popowej, rockowej czy w tańcach latynoamerykańskich).
Do wydania dołączono płytę z nagraniami przykładów nutowych zamieszczonych w Aneksie.
Mam nadzieję, że publikacja ta przyczyni się do lepszego, praktycznego zrozumienia problemów związanych z aranżacją muzyczną. Chociaż nie sposób omówić je wszystkie (), jednak jestem przekonany, że zetknięcie się z tymi tutaj zawartymi, rozbudzi wyobraźnię młodych adeptów sztuki aranżowania. (Wojciech Kazimierz Olszewski)
Spis treści:
Przedmowa
Co to jest aranżacja
Definicja
Instrumentacja a aranżacja
Aranżacja dźwiękowa a pisana
Producent muzyczny a aranżer
Rola usługowa aranżera
Technika aranżacji a talent i wyczucie stylu
Praktyczno-techniczne cechy dobrej aranżcji
Podstawy intrumentoznawstwa
Instrumenty dęte drewniane
Flet
Obój
Rożek angielski
Klarnet
Klarnet basowy
Fagot
Saksofony
Instrumenty dęte blaszane
Trąbka
Fluegehorn
Puzon
Puzon basowy
Waltornia(róg)
Tuba
Tłumiki
Artykulacja
Sekcja rytmiczna
Kontrabas, gitara basowa (bas)
Fortepian
Gitara
Perkusja (zestaw)
Instrumenty perkusyjne
Kotły
Instrumenty smyczkowe
Pozostałe instrumenty
Harfa
Akordeon
Głos ludzki
Zapis nazw instrumentów
Elementy techniki aranżowania
Pisanie ręczne a edycja komputerowa
Czytelność zapisu
Jednoznaczność zapisu
Określenie stylu,tempa i formy utworu
Unikanie błędów
Określenie elementów interpretacyjnych (dynamika,artykulacja itp)
Zapis symboliczny harmonii
Partytura i głosy
Fortepianówka
Etapy pracy nad aranżacją
Czynności wstępne
Szkic aranżacji i wprowadzenie kolejnych elementów do partytury
Wprowadzenie składu zespołu
Wprowadzenie'' pilota"
Wpisanie melodii głównej
Zapisanie podstawowej pulsacji w sekcji rytmicznej (groove)
Ustalenie napięć ,punktu kulminacyjnego,planów brzmieniowych
Wstęp i zakończenie
Sprawdzenie gotowego materiału
Muzyczne elementy aranżowania
Tworzenie melodii
Harmonizowanie melodii
Tworzenie współbrzmień z melodią
Dwugłos
Trzygłos
Czterogłos
Układ głosów harmonizujacych melodię w praktyce
Układ blokowy ( zamkniety)
Układ półotwarty i otwarty
Akordy jako akompaniament
Układy tercjowe
Układy kwartowe
Układy bitinalne
Plany aranżacyjne
Sekcja rytmiczna i groove
Muzyka pop
Rock
Disco, soul, funky
Jazz
Walc
Tango
Paso doble
Rock'n'roll (R@R),twist
Tańce latynoamerykańskie
Rumba,mambo, cha-cha
Merengue
Wstęp, łączniki, zakończenie
Podsumowanie
Aranżacja dźwiekowa
Zakończenie
Aneks
Omówienie dołączonej płyty CD
Biografia(wybór)