Indeks autorów | | Wyszukiwarka | | Mapa serwisu |
cena 15 z³. nuty.pl | Schubert Franz £abêdzi ¶piew £abêdzi ¶piew Schwanengesang
"Heine Lieder" czyli "£abêdzi ¶piew", 2 cykl pie¶ni do s³ów Henryka Heinego, kompozycji Franza Schuberta, tytu³y: Atlas, Jej obraz, Rybaczka, Miasto, Nad morzem, Sobowtór. Lista utworów: |
cena 47,2 z³. nuty.pl | Paderewski Ignacy Jan Dwana¶cie pie¶ni op. 22 na g³os i fortepian Dwana¶cie pie¶ni op. 22 na g³os i fortepian Twelve songs op. 22 for voice and piano
„Pie¶ni do s³ów Catulle Mendesa op. 22 nie przypominaj± w niczym wcze¶niejszych kompozycji wokalnych Paderewskiego, jak na przyk³ad Pie¶ni do s³ów Asnyka op. 7 czy Pie¶ni do s³ów Mickiewicza op. 18 - nieco „moniuszkowskich”, bardzo polskich, z prostym diatonicznym akompaniamentem. W Pie¶niach op. 22 Paderewski zbli¿y³ siê do stylistyki kompozytorów francuskich i bodaj po raz pierwszy w muzyce polskiej - przed Szymanowskim i Eugeniuszem Morawskim - ¶wiadomie nawi±za³ do wzorów tradycji „paryskiej”, coraz czê¶ciej stosowanej w ówczesnej muzyce europejskiej. Pie¶ni op. 22 s± jakby „usymfonizowanymi” poematami z parti± wokaln±. Kompozytor - wyczulony na poetyckie niuanse - pog³êbia, poszerza i sublimuje ekspresjê s³owa, które melodycznie wibruje, „wpada” w przygotowany tok harmoniczny, t³umaczy go. Ciemne obrazy poetyckie Mendesa wzbogaci³ Paderewski barwami niejednokrotnie ja¶niejszymi, ¶wietlistszymi. Operuje przy tym rozleg³± skal± ¶rodków harmonicznych w partii fortepianu; znajdujemy w¶ród nich chromatykê obc± pie¶niom wcze¶niejszym, ton chora³owy (La nonne, Le ciel est tres-bas), akordykê kwartowo-kwintow± w ulubionym uk³adzie kwartowo-sekundowym (Dans la foret), wspó³brzmienia septymowo-sekundowe i akordy z wielk± septym±, jak równie¿ jawne symbole d¼wiêkowe: 'szkliste”, zimne brzmienie arpeggiowanych akordów z trójd¼wiêkiem zwiêkszonym w pie¶ni Lune froide oraz powtarzany i akcentowany melodyczny interwa³ trytonu jako znak pustki w pie¶ni Viduité. Partia fortepianowa np. w pie¶ni Dans la foret przywodzi na my¶l dzisiejsz± technikê klasterow±, przejawiaj±c± siê w nawarstwianiu wspó³brzmieñ, doprowadzonych do o¶miod¼wiêkowego diatonicznego klasteru (takty 20-22). Zagêszczanie sk³adników akordowych stosuje Paderewski nawet w najni¿szej oktawie fortepianu - wbrew alikwotowej naturze d¼wiêku i wyp³ywaj±cej st±d zasadzie instrumentacyjnej - operuje czterod¼wiêkiem w skupionym uk³adzie dwóch wspó³brzmieñ sekundowych zestawionych w odstêpie kwarty (La nonne, takty 53, 55, 57, 59, 76, 78). Si³a wyrazu Pie¶ni do s³ów Mendesa przejawia siê równie¿ w ró¿nego rodzaju napiêciach metrorytmicznych (¶mia³e zmiany metrum, do¶æ czêsta akcentuacja na s³abych czê¶ciach taktu) i dynamicznych oraz w oryginalnym kolorycie i niuansach partii wokalnej. Lista utworów: |
Wyszukiwarka
Strona g³ówna
Centrum Dystrybucji Nut nuty.pl
FRAZA s.c., ul. £u¿ycka 28a, 51-111 Wroc³aw
tel./fax (071) 325-82-11, tel. 372-66-68
Copyright 1997 - 2014 Fraza s.c., Wroc³aw, Poland