Arie - partytura
Prezentowane w niniejszym zeszycie cztery kompozycje Maadera, w rêkopisach muzycznych i katalogach jasnogórskich okre¶lane terminami „aria”, w tym wypadku oznaczaj± nie tylko utwory pisane na g³os solowy, ale tak¿e na duet lub tercet g³osów solowych z towarzyszeniem instrumentalnym, komponowane do tekstów nieliturgicznych. W praktyce mog³y jednak wchodziæ w przebieg liturgii (na przyk³ad w ramach mszy), wystêpowaæ zamiast gradua³u, offertorium czy komunii. Arie o opisanej powy¿ej obsadzie stanowi³y istotn± czê¶æ repertuaru kapeli pauliñskiej od oko³o po³owy wieku XVIII do pierwszych lat nastêpnego stulecia.
Arie Maadera nale¿± do jego najambitniejszych kompozycji. Ich g³ównym walorem jest melodyka, pe³ni±ca podstawow± rolê formotwórcz±, pe³na rozmachu, szeroko zarysowana, z wyra¼nymi punktami kulminacyjnymi. Klasyczny umiar i równowaga ustêpuj± tu miejsca nieoczekiwanym zwrotom i zaburzeniu symetrii fraz, przynosz±c skojarzenie z ariami M.J.¯ebrowskiego. Odcinki czysto instrumentalne oraz ustêpy wokalne, których motywika czerpie z fragmentów instrumentalnych, obfituj± w liczne zdobienia. Frazy odznaczaj± siê do¶æ du¿ym udzia³em melizmatów o kszta³cie obiegników, pochodów skalowych lub roz³o¿onych trójd¼wiêków. Drobnonutowa rytmika (mimo powolnych temp) przenikaj±ca ca³e arie, jest jednym z elementów wspó³tworz±cych interesuj±c± grê napiêæ muzycznych. Podkre¶laj± j± równie¿ zmiany artykulacji (staccato, legato) i gwa³towne, stosunkowo czêste zmiany dynamiki (pianissimo, piano, forte i modice forte). W zakresie techniki w pe³ni panuje homofonia.
Spis tre¶ci:
Musica Claromontana. Ze skarbnicy muzycznej Jasnej Góry
Wstêp
Aria in D Ave mundi spes Maria
Aria de Passione O! Jesus spinis acerbissimis
Aria in G Minor pro Festo St. Pauli I: Eremitae En quem tanto labore
Aria in G Minore Sancti Pauli pr: Eremitae Sexaginta jam anni sunt
Duetto in C mol Domine si adhuc